התנהגות, רגשות והתפתחות חברתית של ילדים מחוננים ומוכשרים

אם לילדכם המחונן יש יכולת אינטלקטואלית מתקדמת, סביר להניח שהיא תשפיע על ההתפתחות ההתנהגותית, החברתית והרגשית שלו. הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם להתמודד עם רגשותיו והתנהגותו של ילדכם, ולכוון את התפתחותו החברתית.

רגשות והתפתחות רגשית של ילדים מחוננים ומוכשרים

אם ילדכם מחונן או מוכשר, ייתכן ששמתם לב שהוא מפגין רגשות חזקים מאוד בהשוואה לילדים אחרים בגילו. ייתכן שהוא נלהב מאוד מתחומי העניין שלו או מנושאים שחשובים לו. ייתכן שהוא חרד מדברים חדשים.

התנהגויות כאלה הן טבעיות למדי בקרב ילדים מחוננים ומוכשרים, כיוון שהם חושבים על דברים בצורה עמוקה יותר, והמחשבות מובילות ליצירת רגשות חזקים. לפעמים הם אינם מצליחים להתמודד עם הרגשות הללו, ולכן מבטאים אותם בהתנהגות מאתגרת. הרגשות החזקים של ילדכם עשויים לעיתים להוביל אפילו להתנהגות שנראית כמו התנהגות של ילד צעיר יותר.

לדוגמה, ילד צעיר מחונן עשוי להיות מוטרד מאוד כשהוא צופה בחרק מת. ילד בגיל בית הספר עשוי לחשוש בנוגע לחברויות שלו, או לא להצליח לעשות דברים “כמו שצריך” בכיתה. ילדים גדולים יותר עלולים לחוש חרדה כיוון שאינם יכולים לטפל בשינויי האקלים או לעזור למבקשי מקלט.

כיצד להתמודד עם רגשות חזקים אצל ילדים מחוננים ומוכשרים

תקשורת טובה היא המפתח לתמיכה בהתפתחות הרגשית של ילדכם המחונן, והיא זו שתעזור לכם ללמד אותו כיצד להתמודד עם רגשותיו.

כל מה שצריך הוא לדבר, להקשיב ולהגיב בצורה רגישה, גם אם רגשותיו של ילדכם נראים לא פרופורציונליים למה שקרה. הדיבור וההקשבה מאפשרים לילדכם לחשוב על רגשותיו, ונותנים לכם הזדמנות להבין את רגשותיו באמת. אם ילדכם גדול יותר, אפשר להיעזר בהקשבה פעילה כדי להתחבר אליו.

התפתחות ומיומנויות חברתיות של ילדים מחוננים ומוכשרים

לעיתים קרובות הם מגבשים דעה מוצקה על צדק, הגינות והוגנות. הודות ליכולתם האינטלקטואלית המתקדמת, ילדים מחוננים ומוכשרים רבים יודעים היטב לדמיין ולהכניס את עצמם לנעליו של האחר. תכונות אלה עשויות להוביל לכך שילדכם יסתדר היטב עם אנשים אחרים אולם לעיתים ידמה לכם שילדכם לא ממש מתאים לילדים אחרים בגילו. כמו כן, ייתכן שתפיסת האמת האבסולוטית שלו תקשה עליו להתגמש.

לעיתים קיים פער בין התפתחותו השכלית המואצת של ילדכם לבין התפתחותו הרגשית-חברתית. פער זה גורם לעיתים קרובות לתחושות תסכול וחוסר הבנה, הן של הסביבה כלפי ילדכם והן של ילדכם כלפי עצמו.

למעשה, ייתכן שהבחנתם שילדכם המחונן מעדיף לשחק או להימצא בקרבת ילדים גדולים יותר – אחים, אחיות, בני דודים ושכנים. זה נורמלי, כיוון שילדכם חושב ברמה המתקרבת יותר לרמתם של ילדים גדולים ממנו.

כיצד לעזור לילדים מחוננים ומוכשרים להסתדר עם אחרים

בדומה לכל הילדים, ילדכם יזדקק לעזרתכם לפעמים כדי ללמוד כיצד להסתדר עם אחרים. כדי לתת לו נקודת פתיחה טובה, למדו אותו שלאנשים שונים יש נקודות חוזק שונות. עזרו לו ללמוד זאת כחלק משגרת המשפחה היומיומית.

כמו כן, אפשר לתת לו הזדמנויות לבנות ולתרגל מיומנויות חברתיות:

  • אם ילדכם צעיר, צאו למגרשי משחקים ולגינות
  • אם ילדכם גדול יותר, הוא יכול להשתתף בקבוצות בתחום עניין מסוים – כמו להקת נוער, כיתת דרמה, תנועת נוער וכדומה.

התנהגותם של ילדים מחוננים ומוכשרים

בדומה לכל הילדים, גם ילדים מחוננים ומוכשרים מתנהגים לפעמים באופן מאתגר. עם זאת, להתנהגות המאתגרת שלהם עשויות להיות סיבות מסוימות, למשל ריכוז וסקרנות, תסכול והיעדר הזדמנויות למידה.

ריכוז וסקרנות

סביר להניח שלילדכם יש זיכרון מצוין, ולכן הוא זוכר היטב כללים ושגרות. עם זאת, יכול להיות שקשה לו לפעול לפיהם. לדוגמה, ילדכם עשוי להתקשות ללכת לישון באמצע קריאת ספר שהוא מתעניין בו מאוד. יכול להיות שהוא יעלה בפניכם כמה טיעונים טובים מאוד מדוע קריאה חשובה יותר משינה!

תסכול

לעיתים קרובות, ילדים מחוננים מציבים לעצמם סטנדרטים גבוהים מאוד ועלולים לחוות תסכול כשאינם עומדים בהם. התסכול עשוי להוביל להתקפי זעם ולהתנהגות מאתגרת אחרת. העובדה שילדכם שואף לסטנדרטים גבוהים היא נהדרת, אך עליו להבין שאי אפשר להעמיד סטנדרטים גבוהים לכל דבר. זה בסדר להיכשל לפעמים ולעשות טעויות. דברו עם ילדכם על האופן שבו טעויות מלמדות אותנו לעשות דברים באופן שונה בפעם הבאה.

אחת הדרכים החשובות ביותר שבהן תוכלו לעזור לילדכם ללמוד זאת היא להוות לו דוגמה. למשל, כשאתם עושים טעות, ציינו זאת בפניו ברוגע והראו לו כיצד אתם מתמודדים איתה.

היעדר הזדמנויות למידה

אם ילדכם אינו מקבל מספיק הזדמנויות ללמוד, ייתכן שתראו סימנים לכך בהתנהגותו – בעיקר בבית הספר. לדוגמה, הוא עשוי להסיח את דעתם של חבריו לכיתה במקום לעשות את העבודה שביקשה המורה. הוא עלול להשתעמם בבית הספר ולבהות בחלון. ייתכן שהוא יתנהג היטב בבית הספר, אך בבית ייראה מוטרד ועצוב.

ראשית, דברו עם ילדכם ושאלו אותו מה קורה בבית הספר. הקשיבו וחפשו רמזים לכך שהוא זקוק להזדמנויות למידה חדשות. לדוגמה, הוא עשוי לומר משהו כמו, “אני כבר יודע את החומר אבל המורה ממשיכה לתת לי את אותה עבודה”.

השלב השני הוא לשוחח עם המורים של ילדכם על התנהגותו ועל צורכי הלמידה שלו. אם תצליחו לעבוד בשיתוף פעולה עם המורים ולתמוך בצורכי הלמידה שלו, סביר להניח שהקשיים שלו יפחתו וישתפרו.

אם אתם מרגישים שילדיכם מתקשה להתמודד בבית ובבית הספר, שיקלו פניה לאיש מקצוע מתאים.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.