אם ילדכם אובחן כבעל לקות למידה או ישנו חשד לכך, סביר להניח שיש המון דברים שאתם רוצים לדעת. הנה כמה תשובות לשאלות הנפוצות ביותר על לקויות למידה.
לקות למידה- הגדרה ומאפיינים
המונח ‘לקויות למידה’ מתייחס לטווח רחב של הפרעות הפוגעות ביכולות קוגניטיביות בתחומים רבים, העומדים בבסיסם של כישורי למידה. החלוקה המקובלת של לקויות למידה כוללת: לקות למידה עם קשיים עיקריים בקריאה (דיסלקציה), לקות למידה עם קשיים עקריים בכתיבה (דיסגרפיה) ולקות למידה עם קשיים עקריים בחשבון (דיסקלקוליה). ילדים עם לקויות למידה עשויים לסבול בו זמנית ממספר לקויות בדרגות חומרה שונות ומקשייים רגשיים והתנהגותיים, זאת בשל ההשפעה השלילית של תסכולים ולחצים שהם חווים על מצב רוחם והדימוי העצמי. לעיתים לקויות למידה מופיעות בשילוב עם הפרעות נויו-התפתחותיות נוספות כגון: הפרעות בקשב, בשפה ובתנועה. למידע נוסף, קראו את המאמר לקויות למידה.
הסיבות שבגינן נגרמת לקויות למידה
הסיבות המדויקות שבגינן נגרמת לקות למידה עדיין אינן מובנת במלואן אך הידע בנושא זה הולך ומצטבר, ועימו גם שיטות האבחון והטיפול. כיום, רוב אנשי המקצוע העוסקים בתחום זה סבורים כי לקויות למידה נגרמות משילוב של הפרעה בהתפתחות, במבנה ובתפקוד של אזורי מוח מסוימים ומרמה נמוכה של חומרים כימיים הדרושים לתקשורת עצבית תקינה. עד כה זוהו מספר גורמי סיכון להפרעה, ביניהם ליקויים גנטיים ומצבים רפואיים שונים. כמו כן, ישנה השפעה להפרעות במהלך הלידה וההיריון: תזונה לקויה, שימוש בסמים ואלכוהול במהלך ההיריון ועוד.
מהם הסימנים המוקדמים לכך שלילדנו עשויה להיות לקות למידה?
סימנים מוקדמים ללקות למידה יכולים להופיע בגיל צעיר יותר, בגיל הגן או בשנות הלימודים הראשונות. ילד עם לקות למידה עשוי להראות קשיים בתחום השפה, לדוגמא- קושי בחריזה- מציאת חרוזים למילים, או קושי לזהות צלילים קצרים בתוך מילים, למשל לזהות את הצליל “ב” בתוך המילה “מדבקה”.
הילדים עשויים להתקשות לזכור רשימות של מילים, מספרים, אותיות או מושגים, למשל רשימת הוראות שניתנת בבת אחת. כמו כן, ייתכן שילדכם ייתקל בבעיה ממושכת ומשמעותית בקריאה, באיות ובמתמטיקה. עם זאת, הקשיים הללו אינם בהכרח מצביעים על כך שלילדכם יש לקות למידה כלשהי. לחלק מהילדים פשוט לוקח זמן רב יותר לפתח מיומנויות אוריינות (קריאה וכתיבה) ומתמטיקה.
ככל שהם מתבגרים, ילדים עשויים לשתף פחות בקשיי הלמידה שלהם ואף לנסות להסתיר אותם, בשל הפחד מסטיגמה שלילית ופגיעה בדימוי העצמי, אך הפערים בינם לבין המצופה מהם בכיתה עשויים רק לגדול ולהעמיק. לכן, אם לדעתכם ילדכם מתמודד עם קושי בלמידה, חשוב לטפל בכך מוקדם ככל האפשר.
מה לעשות אם אנחנו חושבים שלילדנו יש לקות למידה?
אם ילדכם מתמודד עם בעיות מתמשכות ומשמעותיות בקריאה, באיות או במתמטיקה – גם אם החל את שנות הלימודים שלו בצורה טובה – כדאי לפנות לעזרה מקצועית. דברו עם יועצת בית הספר ובידקו איזו תמיכה ילדכם יכול לקבל במסגרת החינוכית ולאחר שעות הלימודים, רצוי על ידי איש מקצוע עם ניסיון בהוראה מתקנת..
יש לשקול יחד עם הצוות החינוכי בבית הספר את הצורך באבחון מסודר על מנת להבין את סוג הקושי ורמת הקושי, וכן על מנת להתאים את המסגרת הלימודית.
האם לקויות למידה עוברות בתורשה?
לקויות למידה יכולות לעבור בתורשה. כלומר, ייתכן שמישהו מההורים, האחים, הדודים והדודות מתמודדים עם בעיות דומות בתחום הקריאה, האיות או המתמטיקה. בני משפחה אחרים שמתמודדים עם לקויות הלמידה שלהם בצורה פעילה ואפקטיבית יכולים לשמש דוגמה אישית מצוינת לילדכם.
האם אנשים עם לקויות למידה נוטים להיות מחוננים?
לאנשים עם לקויות למידה מנת משכל ממוצעת. עם זאת ידועים גם מקרים שבהם לקויות למידה מופיעות אצל אנשים מחוננים או כאלו המפגינים יכולות מצוינות ויוצאות דופן בתחומים רבים כגון התחום האקדמי, חשיבה מכנית, יצירתיות וספורט.
האם לקויות למידה נפוצות יותר בקרב בנים מאשר בנות?
אין הבדל בהופעת לקויות הלמידה בין בנים לבין בנות.
ילדנו כותב את האותיות בכתב ראי. האם יש לו דיסלקציה?
הופעת כתב ראי בשנים המוקדמות היא שלב התפתחותי תקין, ואינה מצביעה תמיד על דיסלקציה. עם זאת, אם ילדכם ממשיך לכתוב אותיות ומספרים בכתב ראי עד אמצע וסוף שנות בית הספר היסודי, כדאי לבדוק.
ילדנו מתקשה לקרוא. האם יש לו לקות למידה כגון דיסלקציה?
קושי בקריאה בפני עצמו אינו אומר שלילד יש לקות למידה. עשויות להיות לכך סיבות רבות, ובהן היעדר אפשרות ללמוד לקרוא, או בעיות שמיעה או ראייה.
האם אפשר “לרפא” לקויות למידה?
לקות למידה אינה מחלה שיש צורך לרפא. עם זאת, קיימים אמצעים שונים שיעזרו ויתמכו בילדכם לאורך שנות הלימודים על מנת שישפר את המיומנויות שלו ויתקדם ויגשים את מלוא הפוטנציאל שלו. ככל שילד עם לקות למידה מקבל עזרה מקצועית מוקדם יותר, כך עולים סיכוייו להתקדם היטב.
אנשים עם לקויות למידה מתמודדים היטב בדרך כלל, ובעיקר כאלה שלקויות הלמידה שלהם משפיעות על הקריאה. לעתים קשה יותר לשפר מיומנויות בתחום האיות והמתמטיקה, ובעיקר אם הלקות כוללת קושי בלמידת רשימות וטבלאות מידע. עם זאת, ישנן דרכים רבות לעקוף את הבעיה, למשל, להשתמש בתוכנת הקלדה עם אפשרות לתיקון איות, הקראת קטעי קראיה ארוכים, או שימוש במחשבון.
האם השימוש במחשב עוזר?
מחשבים יכולים לעזור לאנשים עם לקויות למידה. ישנם כמה סוגי תוכנות שעוזרות בחיזוי מילים, בדיקות איות, ותוכנות הקראה שממירות קול לטקסט ולהפך. תוכנות אלה יכולות לעזור לילדים לקבל מידע בלי להצטרך לקרוא דפים מודפסים, וכן לעזור בכתיבה. תוכנות אוריינות ומתמטיקה יעזרו לילדכם לקבל מוטיבציה ללמידה ולחזק את לימודיו בבית הספר.
יתרון נוסף לשימוש במחשב הוא שהדפים המודפסים מסודרים יותר וקלים לקריאה – וזה יעיל במיוחד, כיוון שחלק מלקויות הלמידה כוללות לעתים קרובות כתב יד בלתי קריא.
כיצד נדע אם טיפול מסוים שראינו בפרסומת יעבוד?
התבוננו בזהירות ובביקורתיות בכל טיפול שראיתם בפרסומת, כדי להבין אם להאמין לטענות המפורסמות. בפרט, כדאי לבדוק אם הטענות מגובות במחקרים מדעיים אמינים ובטוחים. בחנו את הראיות לפני שאתם מכניסים את ילדכם לתוכנית כלשהי או מוציאים כסף רב על טיפול.
מידע נוסף ניתן למצוא באתר אגודת ניצן– ארגון ללא מטרות רווח הפועל למען ילדים עם לקויות למידה.
מהם גורמי המפתח להצלחה של אנשים עם לקויות למידה?
אנשים שמצליחים להתמודד עם לקויות למידה:
- מודעים לעצמם – מכירים בלקות הלמידה שלהם אך מגדירים את עצמם באמצעות החוזקות ולא החולשות
- מבקשים עזרה ויודעים היכן ומתי למצוא אותה
- נהנים ממשאבים טובים – יישומונים, תוכנות מחשב וכדומה – שעוזרים להם להתמודד עם הקשיים
- קובעים יעדים ברורים
- מוצאים דרכים לעקוף את הקשיים שנובעים מלקות הלמידה באופן גמיש ויצירתי
- ממשיכים לנסות, גם כשהמצב קשה
- מפתחים שיטות התמודדות עם רגשות כגון תסכול
- מוכנים למשימה כשהם נתקלים באתגרים
- מגיבים לבעיות במציאת פתרונות, במקום להיות פסיביים או להתעצבן.
עזרו לילדכם להטמיע עקרונות אלו, באמצעות אנשי מקצוע מתאימים, כדי לחזק את בטחונו עצמי, ולאפשר לו להמשיך ולצמוח – לימודית וחברתית.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network