לקויות למידה: לתמוך בילדכם

לקויות למידה הן בעיות בקריאה, באיות או במתמטיקה. לקות למידה היא מצב שניתן לחיות איתו, ללמוד ולהצליח.

מה הן לקויות למידה?

לקות למידה היא מונח המתייחס לקבוצה רחבה של הפרעות המתבטאות בקשיים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות עקב הפרעה בתהליכים קוגניטיביים. אדם מאובחן כלקוי למידה כאשר הישגיו נמוכים במידה משמעותית מהרמה המצופה בגילו, מהשכלתו וממנת המשכל שלו.
בפועל, לקויות למידה באות לידי ביטוי בטווח רחב של קשיים בדרגות חומרה שונות בכל תחומי החיים ולא רק בסביבה אקדמית.

שני סוגים עיקריים של לקויות למידה

לקויות למידה מילוליות

סוג זה שכיח בקרב יותר מ-90% מאלו המאובחנים עם לקויות למידה. לקויות הלמידה המילוליות כוללות דיסלקציה (קשיים בקריאה), דיסגרפיה (קשיים בכתיבה) ודיסקלקוליה (קושיים בחשבון). לרוב, לקויות הלמידה המילוליות מתגלות כבר בכיתות הנמוכות, אך יחד עם זאת ילדים מצליחים לעיתים להסתיר את הקשיים שלהם עד לתחילת הלימודים בחטיבת הביניים.

לקויות למידה בלתי מילוליות

לקויות למידה בלתי-מילוליות נדירות יותר וקיימות אצל פחות מ-10%. ילדים עם לקויות למידה בלתי מילוליות עשויים להתקשות בתפיסת כיוונים, התמצאות במרחב, קריאת שפת גוף והסתגלות חברתית. לעיתים ילדים אלו גם מרבים ליפול או להפיל חפצים ומתקשים בקריאת שעון מחוגים. בזמן עבודה הם לרוב מתרכזים בפרטים אך לא תמיד מצליחים לראות את התמונה הכוללת.

סימנים להופעת לקויות למידה

אם אתם חושבים שלילדכם יש לקות למידה, כדאי לחפש את הסימנים הנפוצים. הופעת אחד או יותר מהסימנים אינה מצביעה בבירור על כך שלילדכם יש לקות למידה, אך אם אתם מודאגים, דברו קודם כל עם המורה או עם רופא הילדים. אם לילדכם יש לקות למידה כלשהי, ייתכן שהוא:

  • אינו אוהב לקרוא ו/או מתקשה לקרוא
  • מתקשה לאיית מילים נפוצות
  • מתקשה לזהות אותיות או הברות בתוך מילים
  • מתקשה לזכור רשימות, כגון מספרים רנדומליים, אותיות במילים יוצאות דופן שלא קל לשמוע אותן (כמו האות א’ במילים ‘קראתי’ או ‘עיתונאי’ למשל), טבלאות מספרים או צעדים לפתרון בעיות במתמטיקה
  • מספר לכם המון רעיונות מעניינים אך מתקשה לכתוב אותם, או כותב באטיות רבה
  • בעל כתב יד מבולגן ובלתי קריא
  • הישגיו נראים נמוכים ביחס לפוטנציאל האינטלקטואלי שלו
  • משקיע מאמצים יוצאי דופן בהדבקת הקצב הלימודי של בני כיתתו
  • משקיע שעות ארוכות בהכנת שיעורי בית או למידה לבחינות והישגיו אינם תואמים את המאמץ שהוא משקיע בלימודים
  • מביע תסכול וקושי רב בהתמודדות עם החומר הלימודי
  • מתחמק ממטלות לימודיות והתמודדות עם חומרי לימוד ספציפיים.

לקויות למידה: מה לעשות

דברו עם המורה

אם אתם חוששים שילדכם מתקשה בבית הספר וייתכן שיש לו לקות למידה, דברו קודם כל עם המורה. שאלו אותה כיצד הוא מסתדר עם קריאה, כתיבה ומתמטיקה. בדקו איך היא מתרשמת מההערכה העצמית וממידת המעורבות שלו בבית הספר. המורה יכולה להעריך את ילדכם ולעבור איתכם על התעודות שלו, כדי שתוכלו לראות אם יש דפוס של בעיות.

בקשו אבחון

אם אתם עדיין מודאגים, בקשו אבחון רשמי מבית הספר. בשלב זה אפשר לערב קלינאי תקשורת או פסיכולוג, שיעזרו לבדוק את כל הגורמים האפשריים. אם חל עיכוב משמעותי, או שאי אפשר לערוך אבחון דרך בית הספר, אפשר לפנות בתשלום למומחה פרטי.

ניתן לשקול ביצוע אבחון מקצועי- דידקטי או פסיכודידקטי, בהתאם לצורך. שוחחו על כך עם יועצת בית הספר, ועם אנשי מקצוע בתחום.

למידע נוסף על אבחוני לקויות למידה, אפשר לפנות לסניף אגודת ניצן הקרוב למקום מגוריכם.

חשוב לפנות גם לרופא הילדים ולבדוק את הראייה והשמיעה של ילדכם, כדי לשלול בעיות בתחומים אלה.

לספר לילדכם על לקות הלמידה

ילדים שמתמודדים עם לקויות למידה אינם יכולים לעשות דברים כמו לקרוא או לכתוב באותה קלות כמו חבריהם לכיתה, ועלולים לחשוב על עצמם כ”סתומים” או “טיפשים”. עשויה להיות לכך השפעה שלילית לטווח ארוך על ההערכה העצמית שלו, ולכן עדיף לספר לילדכם על לקות הלמידה שלו, ולהסביר שאין לכך קשר למידת האינטליגנציה שלו.

דברו איתו על הנושא והיו ברורים. הדגישו את הדברים החיוביים שיוכל לעשות כדי לחיות וללמוד עם לקות הלמידה. אפשר להזכיר דמויות ידועות ומוצלחות של אנשים שמתמודדים עם לקויות למידה.

כמה דוגמאות למפורסמים שמתמודדים עם לקויות למידה הם מייקל פלפס (שחיין עטור מדליות), קיירה נייטלי (שחקנית), ג’יימי אוליבר (שף בריטי), ריצ’רד ברנסון (איש עסקים ובעלי חברת התעופה וירג’ין) ועוד.

כיצד לעזור לילד עם לקות למידה לבנות חוסן נפשי והערכה עצמית טובה

ילדים עם לקויות למידה עלולים לסבול מהערכה עצמית נמוכה. כמו כן, הם נוטים לפתח דרכים להסתיר את הקשיים שלהם ככל שהם מתבגרים, ונמצאים בסיכון גבוה יותר לנשור מבית הספר.

חשוב לזהות את לקויות הלמידה מוקדם ככל האפשר, ולעזור לילדכם לבנות חוסן נפשי. חוסן נפשי הוא היכולת להתאושש מבעיות וממכשולים. זוהי מיומנות חשובה לחיים לכל הילדים, ובעיקר לילדים עם לקויות למידה.

עזרו לילדכם לבנות חוסן נפשי וחשיבה חיובית בנוגע ליכולותיו וללקות שלו באמצעות השיטות הבאות:

  • התמקדו במאמצים ובהצלחות של ילדכם ותגמלו אותו עליהם. כמו כן, התמקדו בדברים שאינם לימודיים שבהם הוא טוב, כמו ספורט, מוזיקה, דרמה או היותו חבר טוב או בשלן מעולה. תמיד שבחו את ילדכם על כך שניסה.
  • אמרו לילדכם שאתם מאמינים בו. שמחו ביכולותיו ובהישגיו, והראו לו שאתם מבינים ומקבלים את הקשיים שלו. נסו לעבוד איתו כדי לשנות מחשבות שליליות ולהימנע ממכשולים.
  • שמשו לילדכם דוגמה אישית והיו חיוביים, אסרטיביים וחסינים בעצמכם.
  • עודדו אותו לנסות להבין למה הוא זקוק כדי להתגבר על הקשיים, ולמדו אותו לבקש עזרה בנימוס וברוגע.
  • תנו לו להשתתף בתחומי האחריות המשפחתיים ולקבל החלטות בעצמו. תחושת השליטה תעזור לו לבנות הערכה עצמית חזקה.
  • תמכו בילדכם, אך אל תגנו עליו יותר מדי. צפו ממנו לעשות את המיטב ולהמשיך במשימותיו, למרות האתגרים הנוספים שעמם הוא מתמודד.
  • הקדישו לילדכם זמן, דברו איתו, הקשיבו ובלו ביחד, כדי להעביר לו את המסר שהוא מיוחד, חשוב ושווה את זמנכם.

לקות למידה היא לקות מוכרת בחוק זכויות התלמיד. לילדכם יש זכות לקבל גישה לאותן הזדמנויות לימודיות כמו שאר התלמידים.

לקבל עזרה נוספת

בעת הצורך, ילדכם יוכל לקבל עזרה נוספת כדי ליהנות מההזדמנות הטובה ביותר שיוכל בבית הספר. אם אנשי המקצוע ממליצים על קבלת עזרה נוספת, חשוב לשמור את תיעוד האבחונים המקצועי שמוכיח כי ילדכם זכאי לדברים כגון הארכת זמן בבחינות, הוראה מתקנת או תוכנות מחשב מיוחדות.

כמו כן, ישנם סוגים רבים של עזרה מחוץ לבית הספר לילדים עם לקויות למידה, ובהן שיעורים פרטיים וטכנולוגיה מסייעת. סוג התמיכה הטוב ביותר לילדכם תלוי בלקות הלמידה שלו. דברו עם המורה ועם אנשי המקצוע כדי לבדוק איזה פתרון יעזור לו ולכם באופן הטוב ביותר.

הנה כמה רעיונות:

  • שמרו על קשר קרוב עם המורה של ילדכם כדי להבין מה עליכם לעשות בבית על מנת לתמוך בשיעורי הבית שלו ובהצלחותיו. יכול להיות שתצטרכו לנסות כמה דברים שונים לפני שתמצאו את הדבר המתאים ביותר לילדכם ולכם. פשוט המשיכו לדבר עם המורה עד שתצליחו.
  • ילדים עם לקויות למידה לומדים מיומנויות חדשות באופן הטוב ביותר כאשר המורים, ההורים ואנשי מקצוע נוספים משתמשים במתודות למידה מובנות, רציפות ומפורשות. לכן, כדאי לפרק את המשימות ליחידות קטנות יותר, להוראות בודדות או לפיסות מידע. עבדו עם ילדכם בשיטת צעד אחר צעד, שתהיה מהנה ותעודד אותו להשתמש בחושים שונים (למשל, חוש הראייה וחוש השמיעה). כמו כן, חשוב מאוד לתרגל.
  • שיעורי הבית אינם צריכים להפוך למטלה קשה מדי עבור ילדכם. נסו לבלות זמן קצר בתרגול מיומנויות חדשות ביחד, למשל, לקרוא ספרים שמתאימים לרמה שלו או לשחק במשחקי אותיות. זוהי דרך טובה לוודא שהוא חווה גם הצלחות בזמן שהוא מפתח מיומנויות חדשות. אם ילדכם ינסה דברים חדשים ויראה איך הכל מסתדר והוא מתחיל להצליח, הוא ירצה להמשיך לנסות גם כשהמצב נהיה קשה יותר.
  • אם ילדכם מתמודד עם קשיי אוריינות (דיסלקציה), נסו לפנות זמן ולקרוא ביחד. אפשר לקרוא בבית או במקום אחר, למשל בספרייה המקומית. הבונוס הוא שאתם זוכים לבלות זמן מיוחד, אחד על אחד!
  • טכנולוגיה מסייעת ותוכנות מיוחדות יכולות גם הן לתמוך בלמידה של ילדכם. באתר עוגן של מט”ח תוכלו למצוא תוכנות וכלים שפותחו במיוחד עבור תלמידים עם לקויות למידה.
  • תלמידים עם לקויות למידה יכולים להיעזר במורים  להוראה מתקנת שפועלים בכל הארץ.

אם לילדכם יש לקות למידה או עשויה להיות לו, סביר להניח שיש לכם המון שאלות. למידע נוסף, קראו את המאמר לקויות למידה: שאלות נפוצות.

תמיכה ומשאבים

ישנו מגוון רחב של שירותים שניתנים למשפחות של לקויי למידה ברחבי הארץ. עם הארגונים העיקריים נמנה ארגון ניצן: אגודה ללא כוונת רווח שהוקמה על ידי הורים ומתנדבים במטרה לאבחן, לאתר, לטפל ולקדם ילדים, מתבגרים ובוגרים עם לקויות למידה.

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network