תנועתיות אצל ילדים בגיל הגן

ילדכם מלא באנרגיה ומשתוקק לבחון את כל יכולותיו הגופניות. הנה כמה רעיונות למשחק שיעזרו לילדכם לנוע וללמוד באותו זמן.

מדוע תנועה יומיומית חשובה לילדים?

התנועתיות חשובה ללמידה, לבריאות ולרווחה של ילדכם. הפעילות היומית עוזרת לו לבנות את השרירים ולתרגל מיומנויות גופניות. ככל שיטפס גבוה יותר, ירוץ מהר יותר ויקפוץ למרחק רב יותר, כך יגדל גם הביטחון העצמי שלו. משחק הוא אחת הדרכים העיקריות שבהן ילדים לומדים ומתפתחים, ולכן, אפשרו לילדכם לשחק, לנוע ולהיות פעיל מדי יום.

משרד הבריאות ממליץ לילדים בגיל הגן לעשות פעילות למשך שלוש שעות לפחות מדי יום, אך לא בהכרח ברציפות, ולא עד כדי התשה. משחק פעיל יכול להיות ריצה וקפיצה, אך גם פעילויות שקטות יותר כמו איסוף צעצועים, סיוע במטלות משק הבית ויציאה לטיול.

תנועתיות אצל ילדי גן: למה לצפות

ילדים בגיל זה אוהבים בדרך כלל להיות פעילים. עם זאת, כל ילד הוא מיוחד במינו, ומה שילדכם יכול לעשות תלוי בהתנסויות ובהזדמנויות שקיבל בעבר.

בגיל שלוש-ארבע, ילדכם:

  • יתחיל להתלבש לבד
  • יידע להשתמש במספריים
  • ירכב על תלת אופן עד גיל ארבע, ויתחיל לנסות לרכוב על אופניים עם גלגלי עזר וקסדה
  • יקפוץ מעל חפצים קטנים ויתנדנד לבדו בנדנדה
  • יעלה וירד במדרגות בלי להיעזר במעקה
  • יפגין תנועתיות מתואמת יותר – לדוגמה, יבעט בכדור בעזרת רגל שמאל או ימין
  • יצליח לעמוד על רגל אחת (הן רגיל ימין והן רגל שמאל).

בגיל חמש, תנועותיו של ילדכם יהיו מתואמות, מדויקות וחזקות יותר. בגיל זה, הוא:

  • יקפוץ היטב על רגל שמאל ועל רגל ימין
  • ילמד לדלג
  • יתלבש ללא עזרתכם
  • ילמד לקשור שרוכים (במידה ויש לו נעליים עם שרוכים)
  • יזרוק כדור, יחבוט בו במחבט, יקפיץ ויתפוס אותו.

כמו כן, סביר להניח שילדכם ירצה לשחק במשחקים מאורגנים יותר בעלי כללים פשוטים – כמו תופסת או אחד באמצע – עם ילדים אחרים. הוא דוחף את המיומנויות הגופניות שלו לקצה, וככל הנראה יספוג כמה חבלות ונפילות קטנות. זהו חלק טבעי בלמידה ובהתפתחות של ילדים.

איך לעזור להתפתחות תנועתית אצל ילדי גן

הנה כמה רעיונות למשחקים מהנים, שיחזקו את מיומנויות התנועה של ילדכם. הנחו חלק מהפעילויות בעצמכם, ותנו גם לו להוביל מדי פעם!

  • תנו לילדכם אביזרי ספורט שמתאימים לילדים, כמו כדורים, מחבטים, “פופים” ומנהרות שיוכל לזחול דרכן.
  • שאלו או רכשו אופניים עם גלגלי עזר – אפשר להתחיל בסביבות גיל ארבע.
  • צאו ביחד לשחק מחוץ לבית – בפארק או במגרש המשחקים, בחצר, בחוף הים או במגרש הכדורגל.
  • הקשיבו יחד למוזיקה ורקדו לצליליה. אפשר גם ללמוד או להמציא פעולות לכל שיר.

נסו להגביל את זמן המסך של ילדכם – כולל שימוש בטלוויזיה, מחשב, טאבלט ומכשירים ומשחקים אלקטרוניים אחרים. מומלץ להגביל את זמן המסך לילדים בני שנתיים עד חמש לשעה ביום. כמו כן, כדאי לחשוב על כמות הזמן שילדכם מבלה בישיבה ללא תנועה – למשל, במושב ברכב – ולהגביל אותו לשעה כל פעם.

אם נראה שילדכם אינו מתעניין ביצירת קשר עם ילדים אחרים או בדרך כלל אינו פעיל, כדאי לפנות לאחות טיפת חלב או לרופא הילדים ולערוך בדיקת התפתחות.