לתכנן מראש: כלי לניהול התנהגות

תכנון קפדני יכול להיות כלי ניהול התנהגות חזק מאוד, שיעזור לכם ולילדכם לעבור מצבים מאתגרים בכמה שפחות לחץ. תכנון טוב יוכל לעזור גם לתפעול זורם ונעים של משק הבית.

מדוע תכנון מראש עוזר לניהול ההתנהגות

קניות, נסיעה במכונית, שיחה בטלפון, פגישות חשובות, ביקור אצל חברים – כל אלה הם מצבים שבהם עלול להיות קשה לעמוד בצרכיו של הילד ולהשיג את מה שרציתם גם יחד. אפשר לחשוב עליהם כעל מצבי הורות מאתגרים – מצבים שבהם יש סיכון להתנהגות מאתגרת מצד ילדכם, ולתסכול, לחץ וכעס מצדכם. מצבי הורות מתאגרת מתרחשים בדרך כלל באחת הנסיבות הבאות או יותר:

  • כשאתם מנסים לטפל בילדכם ולבצע משהו נוסף.
  • כשאתם חייבים לעשות משהו מסוים או להיות במקום מסוים בשעה נקובה.
  • כשהילדים משועממים.

במצבים שבהם הילדים עלולים להתקשות להעסיק את עצמם, או כאשר הפגנת התנהגות קשה עלולה להיות מאתגרת ומלחיצה אף יותר, כדאי לנקוט גישה פעילה יותר למניעת השעמום.

פעילויות מתוכננות

כדי לעזור להורים להתמודד עם מצבי הורות מאתגרת פיתחו שני פסיכולוגים אוסטרלים, פרופ’ מתיו סנדרס ופרופ’ מארק דאדס, שגרות פעילות מתוכננת. השגרות מבוססות על שלושה עקרונות פשוטים:

  1. תכננו מראש כדי לצמצם את הסיכון לבעיות.
  2. למדו את הילדים להתמודד ביעילות עם דרישות המצב.
  3. חפשו דרכים לעזור לילדים להישאר עסוקים ופעילים, במקום להשתעמם או להפריע.

כך תהפכו את העקרונות הללו לפעולה, ותפתחו שגרת פעילות מתוכננת, שתעזור לכם ולילדכם במצבי הורות מאתגרת.

  1. זהו את המצב המאתגר.
  2. הבהירו לילדכם למה אתם מצפים.
  3. חשבו על ילדכם כעל “לומד”.
  4. תכננו כיצד לעזור לילדכם להישאר עסוק.
  5. חזקו התנהגות טובה.
  6. השתמשו בתוצאות להתנהגות בלתי רצויה.
  7. ערכו שיחת מעקב.

כל אחד מהצעדים האלה מוסברים בפירוט בהמשך.

1. זהו את המצב המאתגר

לפני שאתם מתחילים לתכנן, עליכם לזהות מהם המצבים ה”מסוכנים”/”מאתגרים” עבורכם, למשל, מקרים שבהם חשתם לחוצים, מתוסכלים או נבוכים בגלל התנהגותו של ילדכם. נסו להבין מה מקשה על המצב. האם מדובר ביותר מדי דרישות מתחרות, בלחץ של זמן או בסביבה משעממת? אולי זו סביבה שהותאמה במיוחד לגרום להתנהגות מאתגרת – לדוגמה, הקופה בסופרמרקט, שלידה מוצגים סוכריות וצעצועים בגובה עיניו של הילד? קראו את המאמר על חיזוק התנהגות טובה בעזרת שינוי הסביבה של ילדכם.

כמו כן, כדאי להבין אילו צעדים פרקטיים תוכלו לנקוט במצב נתון. האם אפשר להימנע מהפעילות לגמרי? האם תוכלו לקבל עזרה? האם קבלת העזרה תשנה משהו? אם אי אפשר להימנע מהמצב, או שאתם חושבים שהשהות במצב תעזור לילדכם ללמוד כיצד להתמודד איתו טוב יותר, שגרת פעילויות מתוכננות עשוי לעזור לכם.

2. הבהירו למה אתם מצפים

דברו עם ילדכם לפני שאתם נכנסים למצב מאתגר. הבהרת הציפיות מהמצב וההתנהגות המקובלת תעזור לכם ולילדכם גם יחד. אם ילדיכם צעירים, פשוט אמרו להם למה אתם מצפים, כדי לצמצם את הבלבול והתסכול. לילדים גדולים יותר כבר יש רעיונות משלהם, ולכן כדאי לקבוע ביחד כמה כללים מסוימים. במצב כזה, צעד הבהרת הציפיות מסתמך יותר על משא ומתן. עם זאת, אתם ההורים, ויש לכם זכות להגיד את המילה האחרונה.

כללים יעילים מזכירים לילדכם למה אתם מצפים, ומזכירים לכם למה לצפות ולמה להגיב. הכללים צריכים להיות ברורים, פשוטים וקשורים להתנהגות הרצויה. לדוגמה, כללים שנועדו לחדר ההמתנה במרפאה כוללים “לדבר בשקט”, “לבקש רשות לפני שנוגעים במשהו”, “לגעת בעדינות בצעצועים ובעיתונים”, ו”לשחק על הרצפה לידי”.

כמו כן, כדאי להחליט מראש מה קורה אם הילדים עומדים בכללים ומה קורה אם מפרים אותם. למשל, במרפאה, תוכלו להגיד, “אם תישאר קרוב אליי ותבקש רשות לפני שאתה נוגע במשהו, תוכל לשחק בצעצועים או לקרוא את הספרים. אם אתה שוכח שצריך להישאר קרוב אליי או נוגע במשהו בלי לבקש, תצטרך לשבת על הכיסא לידי במשך דקה אחת”.

בדקו אם ילדכם מבין, ובקשו ממנו להסביר לכם את הכללים והתוצאות. עשו זאת שוב ממש לפני שאתם נכנסים למצב בסיכון גבוה – למשל, ממש לפני שאתם נכנסים למרפאה. כמה כללים משפחתיים יכולים לעזור לבני המשפחה להסתדר טוב יותר זה עם זה ולהפוך את החיים לשלווים יותר.

3. חשבו על ילדכם כעל “לומד”

ילדכם עשוי להפגין “התנהגות מאתגרת” כיוון שעדיין לא פיתח את המיומנויות הדרושות להתמודדות עם המצב. שאלו את עצמכם מה תוכלו לעשות כדי לעזור לו ללמוד מה לעשות במצבים בסיכון גבוה. הנה כמה הצעות.

הפחיתו את הלחץ כשילדכם לומד

חשבו מה אפשר לעשות כדי להפחית את הלחץ על ילדכם במצב חדש, ואפשרו לו לתרגל את יכולות ההתמודדות שלו במצבים קלים יותר. כשהוא לומד מיומנות חדשה, תנו לו הזדמנויות רבות לחוות הצלחה. ברגע שהוא מצליח להתמודד טוב יותר, אפשר להעמיד אותו במצב מאתגר יותר. הנה כמה דוגמאות:

  • קניות: תכננו כמה מסעות קניות קצרים שבהם תרכשו רק כמה מוצרים.
  • ביקורים / מבקרים: צאו לסדרת ביקורים קצרים אצל חברים או קרובי משפחה, או בקשו מהם לבקר אצלכם.
  • שיחות טלפון: תכננו כמה שיחות טלפון קצרות.

חשבו על התזמון הנכון

אחת הדרכים לעזור לילדכם להתמודד עם מצב תובעני היא לוודא שהוא אינו רעב או עייף. לפעמים ילדים אינם מבינים שהם רעבים או עייפים, ופשוט מתנהגים בעצבנות. אם אפשר, תכננו את המצב בסיכון גבוה בהתאם לשגרה של ילדכם, כך שיהיה במצב רוח טוב. תנו לו לאכול משהו קטן לפני שאתם יוצאים לקניות, לדוגמה.

הבינו אילו מיומנויות צריך ילדכם ללמוד

לדוגמה, אם הבעיות מתרחשות בזמן שיחות טלפון, ייתכן שילדכם צריך ללמוד כיצד לומר “סליחה”, להמתין לתגובתכם, לקבל תשובה ולהמשיך בעיסוקיו בשקט. על כל הדברים הללו תוכלו לדבר איתו. כמו כן, תוכלו להראות לילדכם כיצד לעשות את הדברים האלה, ולשבח אותו כשהוא מצליח.

4. תכננו כיצד לעזור לילדכם להישאר עסוק

לילדים צעירים מאוד, תכננו כמה פעילויות שיעסיקו אותם בזמן מצבי הורות מאתגרת. הכינו “תיק לדרך”, ובו שתייה, חטיף וכמה פריטים קטנים אך מעניינים – למשל, נייר וצבעים, בועות סבון או מדבקות.

ילדים גדולים יותר יכולים לתכנן פעילויות מעניינות בעצמם, בעזרתכם. כמו כן, אפשר להפעיל אותם במצב עצמו. לדוגמה, בזמן הקניות במכולת, תוכלו לבקש מילדכם למצוא פריטים מסוימים על המדפים ולשים אותם בעגלה, או לזהות צבעים או מילים שמופיעים על התוויות. כשאתם עומדים בתור בדואר, תוכלו לשחק משחק שקט של “אני רואה” או “מי אני?” אפשר לתכנן פעילויות מיוחדות לנסיעות במכונית או לשיחות טלפון, למשל סיפורים או שירים מיוחדים בדיסק, או פאזל מיוחד. הכינו מראש כמה רעיונות או פעילויות שיעזרו לילדכם לא להשתעמם או להפריע.

5. חזקו התנהגות טובה

במהלך מצב מאתגר, זהו וחזקו את ההתנהגות הרצויה. אל תיכנסו למלכודת ותגיבו רק להתנהגות שאינכם אוהבים. במקום זאת, עצרו מדי פעם את מעשיכם, כדי להראות לילדכם שאתם אוהבים מה שהוא עושה.

לדוגמה, בזמן הקניות, תוכלו לשבח את ילדכם על כך שנשאר קרוב אליכם, שדיבר בשקט או שעזר לכם למצוא פריטים ברשימה. אם המצב בסיכון גבוה הוא שיחת טלפון, תוכלו לעצור לרגע קל את השיחה כדי לשבח את ילדכם על כך שהוא משחק בשקט.

6. השתמשו בתוצאות להתנהגות בלתי רצויה

הדרך הטובה לנהל התנהגות מאתגרת היא למנוע אותה מראש, במקום לטפל במצב. אם פעלתם לפי הצעדים שהזכרנו, ילדכם עשוי להתעצבן פחות. עם זאת, כדאי וחשוב לתכנן מראש מה תעשו אם ילדכם יתנהג באופן בעייתי, מכמה סיבות. ראשית, קשה להשתמש בתוצאות כשההתנהגות המאתגרת מתרחשת במקום שאינו ביתכם. שנית, המצב הקשה עלול להיות מלחיץ אף יותר אם אתם מנסים להחליט מה לעשות בלהט הרגע. תחושות כגון לחץ, מבוכה או בושה עלולות לתרום לכך שתרגישו שאינכם בשליטה.

החדשות הטובות הן שרוב התוצאות שבהן הייתם משתמשים בבית להתנהגות הבעייתית יכולות לשמש אתכם גם בחוץ, בשינויים קלים. לדוגמה, אם אתם משתמשים בפסק זמן בבית, תוכלו להתאים את השיטה לקניות – לבקש מילדכם לשבת בשקט לידכם על ספסל מחוץ לסופרמרקט לזמן מסוים, או לשבת איתו במכונית. לעולם אל תשאירו ילד לבד במכונית.

7. ערכו שיחת מעקב

כדאי לדבר עם ילדכם לאחר המצב המאתגר. במהלך השיחה, הדגישו בפניו את הדברים שעשה היטב, וציינו את ההתקדמות שעשיתם יחד. כמו כן, תוכלו להצביע על דבר או שניים שעליו לעשות באופן שונה בעתיד. אלה יכולים להיות היעדים שלכם לפעם הבאה.

מידע נוסף על מצבי הורות מאתגרת

מצבי הורות מאתגרת עשויים לכלול אחד או יותר מהמאפיינים הבאים.

דרישות מתחרות

דרישות מתחרות הן מה שקורה כשאתם מנסים לטפל בילדכם ולבצע משהו נוסף בו בזמן – כמו לדבר עם הפקיד בבנק, לשוחח בטלפון, לנהוג במכונית, לצאת לקניות או לאכול עם חברים.

לחץ של זמן

המצב עלול להיות קשה כשאתם חייבים לעשות משהו מסוים או להיות במקום מסוים בשעה נקובה. תחושת הזמן של ילדים צעירים אינה זהה לזו של מבוגרים. דוגמאות ללחצי זמן הן שעות ההתארגנות לבית הספר ולעבודה בבוקר, הגעה לפגישה בזמן, התכוננות לשינה ועוד.

סביבות משעממות לילדים

מקומות ומצבים רבים אינם מתוכננים היטב לילדים – כמו נסיעה במכונית, ישיבה בחדרי המתנה, עמידה בתורים או יציאה לקניות – ולכן הם משתעממים במהירות. שעמום אינו תמיד דבר רע. למעשה, השעמום יכול להוביל לחשיבה יצירתית אצל ילדים. תוכלו להציע להם כמה הצעות כדי לעזור להם לחשוב על דרכים להפיג את השעמום בעצמם. למשל, תוכלו “לכתוב” סיפור בקול רם, או לציין שמות של חיות שמתחילות באותיות שונות.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.