בעיות בבית הספר: שיתוף פעולה בין הורים ומורים

בעיות בבית הספר נפוצות מאוד בקרב ילדים. רוב הבעיות קלות ואפשר לפתור אותן בבית, אך יש כמה נושאים שדורשים שיתוף פעולה בין ההורים למורה ושימוש בשיטות של פתרון בעיות. כך עושים זאת.

מערכות יחסים טובות בין ההורים למורים

מערכות יחסים טובות עם המורה ובית הספר הן נקודת התחלה מצוינת להתמודדות עם בעיות שצצות בבית הספר. כדי להניח את היסודות ליצירת מערכת היחסים, הציגו את עצמכם והכירו את המורה טוב ככל האפשר. כך, במקרה של בעיה, לא תהיה זו הפעם הראשונה שתיפגשו.

מערכות יחסים טובות בין ההורים למורים עוזרות לילדים:

  • להצליח טוב יותר מבחינה אקדמית, רגשית וחברתית
  • להיות שמחים יותר בבית הספר
  • לשמור על נוכחות קבועה יותר בבית הספר
  • להתנהג טוב יותר.

בעיות קלות בבית הספר: מה לעשות

אך טבעי שלילדים יהיו כמה בעיות בבית הספר – למשל, עם השגרה הבית ספרית, היכרות עם חברים או עם שיעורי הבית. הדבר הראשון שיש לעשות הוא לעצור ולחשוב על הבעיה. עד כמה היא גדולה ומשמעותית? האם היא דורשת התערבות? האם אפשר לפתור אותה בבית? האם יש לדבר עם המורה?

יש כמה בעיות שפשוט אינן דורשות התערבות מצדכם. לפעמים, כל מה שילדכם צריך הוא אוזן קשבת והבנה, ולא בהכרח תגובה. אם ילדכם אומר לכם, לדוגמה, “לא הצלחתי לאיית מילה כמו שצריך במבחן היום”. הקשיבו לו, תנו לו חיבוק ואמרו לו שיוכל לנסות לאיית את המילה שוב מחר. כשהילדים לומדים להניח לבעיות פשוטות, הם בונים חוסן נפשי ויכולת התאוששות.

ישנן בעיות קלות שאפשר לפתור יחד בבית. כדי לחזק את יכולת פתרון הבעיות של ילדכם, שאלו אותו מה אפשר לעשות כדי לפתור את הבעיה, ולמדו אותו שיטות מועילות להתמודדות עם בעיות כאלה בעצמו. לדוגמה, אם הוא שוכח להביא את היומן הביתה, בקשו ממנו להניח את היומן בתיק בית הספר מיד אחרי השיעור. פתרון בעיות קטנות בבית יכול לבנות מיומנויות פתרון בעיות ולעזור לילדכם להיות עצמאי ואחראי יותר.

יש בעיות שפתרונן דורש עזרה ממורה. למשל, ייתכן שילדכם שוכח לאכול את ארוחת העשר בבית הספר, ועליכם לבקש מהמורה להזכיר לו לאכול.

בעיות מתמשכות או מורכבות: מה לעשות

אם הבעיה אינה עוברת או היא מסובכת יותר, ייתכן שתצטרכו לפתור אותה בשיתוף פעולה עם המורה. דוגמה לכך היא אם ילדכם חווה קשיים מתמשכים בחצר עם ילד אחר, והשיטות שניסיתם בבית אינן עובדות. במצב זה, גישה רגועה וחיובית צפויה להוביל לתוצאה חיובית יותר לילדכם. כך כדאי לפעול.

עצרו והירגעו

אם קרה משהו שמעציב ומטריד את ילדכם, גם אתם עשויים לחוש עצובים ומוטרדים, אך נסו לעצור ולהירגע לפני שאתם פועלים. כך תוכלו למנוע דברים שאולי תתחרטו עליהם מאוחר יותר, כמו טלפון זועם. תוכלו לומר, “אני רואה שזה מטריד אותך מאוד, וגם אותי. אנחנו צריכים להירגע ולחשוב מה לעשות”. כך יוכל ילדכם ללמוד להשתמש בשיטה זו גם הוא.

נצלו את ההזדמנות ללמידה

גם כשמדובר בבעיה חמורה, תוכלו להדגים לילדכם מיומנויות פתרון בעיות חיוביות ולהיות חיוביים בעצמכם, לחשוב על פתרונות ולדבר עליהם עם המורה. פעולה כזו תהיה מועילה יותר מהשמעת תלונות או אגרסיביות.

דברו בכבוד

כשאתם מדברים על המורה ובית הספר מול ילדכם, עשו זאת באופן חיובי ומכבד גם אם אתם חושבים אחרת. אם אתם מתלוננים או מבקרים את המורה, ילדכם יעשה אותו דבר.

פעלו בערוצים המקובלים

בתור התחלה, דברו ישירות עם המורה, וכדאי לקבוע פגישה מראש.

הימנעו מפעולה הגנתית

כשיש בעיות, אנשים רבים חשים שעליהם להיכנס למגננה. אם אתם או המורה מרגישים שמבקרים אתכם, שני הצדדים עלולים להיכנס למגננה. עם זאת, המגננות עלולות לעמוד בדרך לפתרון הבעיות, ולכן כדאי לנסות לראות את הדברים מנקודת המבט של המורה, ולעזור למורה לראות את נקודת המבט שלכם. לדוגמה, “אני מבינה שלא הגיוני מצדי לצפות ממך לבלות את כל הפסקת הצהריים בחצר ולעזור לאיתן, אבל אני דואגת כיוון שהוא בודד ואין לו עם מי לשחק. איך נוכל לעזור לו יחד?”

צעדים משותפים לפתרון בעיות

אם החלטתם להיפגש עם המורה כדי לדון בבעיה חמורה, הצעדים הבאים יעזרו לכם לעבוד יחד כדי להשיג תוצאה חיובית.

1. זהו את הבעיה

היו ספציפיים בנוגע למהות הבעיה – למשל, מה קורה, מהי תדירות הבעיה ומי מעורב בה. כדאי להשתמש בשאלות. לדוגמה, הבעיה “איך נוכל לעזור ללביא להכיר חברים למשחק?” קלה יותר לפתרון מאשר “אף אחד מהילדים לא רוצה לשחק עם לביא”.

2. זהו את הרצונות, הצרכים והחששות

אפשרו לכל אחד מהצדדים לזהות את הרצונות, הצרכים והחששות שלו. אם אתם רוצים שהמורה יבין את חששותיכם, הראו לו שאתם מבינים את עמדתו.

השתמשו במשפטים כמו “אני מבין…”, “אני מודאג מ…”, “אני צריך…” ו”אני רוצה…”. לדוגמה, “אני מבין שזו כיתה גדולה, אבל אני מודאג שעלמה נשארת מאחור ויוצרת פער כיוון שהיא לא מבינה את החומר במתמטיקה”.

3. הציעו פתרונות

עבדו יחד עם המורה כדי להעלות כמה שיותר פתרונות אפשריים לבעיה. כך תוכלו להגביר את הסיכויים למציאת הפתרון הנכון לבעיה שלכם. חשוב מאוד שלא לשפוט את הרעיונות שהועלו בשלב זה.

4. העריכו את הפתרונות

לאחר שהעליתם יחד את כל הפתרונות האפשריים, חשבו על היתרונות ועל החסרונות של כל פתרון. אם לפתרון יש חסרונות רבים יותר, מחקו אותו מהרשימה. המשיכו לעשות זאת עד שיישאר הפתרון המועיל והאפשרי היחיד. בזמן ההערכה, חשוב להיות מציאותיים והגיוניים. לדוגמה, לא הגיוני לצפות מהמורה לשבת ליד ילדכם בזמן הפעילויות הקשות, אך הגיוני לצפות ממנו לבדוק את ילדכם לעיתים קרובות יותר.

5. בחרו פתרון אחד ונסו אותו

בחרו את הרעיון הטוב ביותר, או שילוב של רעיונות, ונסו אותו. רשמו את הדברים שעליהם הסכמתם, מי יעשה מה ומתי. החליטו מתי תיפגשו שוב כדי לבדוק אם הפתרון עובד. כדאי לחכות שבוע-שבועיים לפני הפגישה.

6. בדקו איך הולך

כשאתם בודקים אם הפתרון שהצעתם עובד היטב, שקלו את הדעות והמאמצים של כל המעורבים בדבר:

  • מה עבד היטב?
  • מה לא עבד היטב?
  • מה אפשר לשנות כדי לעזור לפתרון לעבוד טוב יותר?

אם הבעיה נמשכת, ייתכן שתצטרכו להיעזר באנשים נוספים כדי למצוא פתרונות אפשריים חדשים, כמו מנהל בית הספר, הפסיכולוג החינוכי או בני משפחה אחרים.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.