כלי זה מבהיר לילדכם מהן התוצאות למעשיו, ובעיקר – אם עשה משהו אסור והפר את אחד מהכללים המשפחתיים. אפשר להתאים אותן למצבים שונים, והן פועלות בצורה הטובה ביותר כשמשלבים אותן בהתמקדות בהתנהגותו החיובית של ילדכם.
משמעותן של תוצאות
תוצאה הגיונית היא משהו שקורה אחרי שילדכם מתנהג באופן מסוים. התוצאה יכולה להיות חיובית או שלילית. לפעמים תבחרו להשתמש בתוצאות שליליות על התנהגות מאתגרת. לדוגמה, אם הזכרתם לילדיכם את הכללים אך הם ממשיכים להתנהג באופן הבלתי רצוי, אפשר להשתמש בתוצאות שליליות כדי לאכוף את הגבולות והכללים.
כדאי מאוד להשקיע מחשבה באופן ובסיבה לשימוש בתוצאות. עם זאת, כדאי לזכור: אם משתמשים בתוצאות השליליות יותר מדי, באופן שגוי או בלתי עקבי, עלולה להיות להן השפעה מפתיעה ובלתי רצויה. לכן, עדיף תמיד לתת יותר תשומת לב לילדכם על ההתנהגות הרצויה. כך תוכלו להזדקק פחות לתוצאות השליליות.
התנהגות ותוצאות
בדרך כלל, תצטרכו להשתמש בתוצאות בשלושה תרחישים נפוצים:
- ילדכם מתנהג באופן מסוים וזוכה לתוצאה חיובית. תרחיש זה מגביר את הסיכויים להישנותה של ההתנהגות באותן נסיבות בעתיד. לדוגמה, אתם משבחים את ילדכם על כך שישב לאכול את הארוחה ליד השולחן.
- ילדכם מתנהג באופן מסוים ונמנע מתוצאה שלילית. תרחיש זה מגביר את הסיכויים להישנותה של ההתנהגות באותן נסיבות בעתיד. לדוגמה, ילדכם מוריד את הנעליים המלוכלכות בכניסה לבית, כדי שלא יצטרך לנקות את הבוץ מהרצפה.
- ילדכם מתנהג באופן מסוים ומקבל תוצאה שלילית או לא מקבל תוצאה כלל. תרחיש זה מפחית את הסיכויים להישנותה של ההתנהגות באותן נסיבות בעתיד. לדוגמה, ילדכם משליך צעצוע, ואתם לוקחים לו את הצעצוע עד סוף היום.
תוצאה שנראית שלילית עבורכם עשויה להיראות חיובית לילדכם. למשל, נאמר שהפעילות האהובה ביותר על ילדכם היא משחק בארגז החול. אם ילדכם נושך ילד אחר כשהוא משחק בקוביות, ואתם מעבירים אותו לארגז החול, אתם למעשה מעודדים את התנהגותו. עבורו, נראה כאילו התוצאה על כך שנשך מישהו היא ללכת לשחק בארגז החול!
תוצאות טבעיות
תוצאות טבעיות יכולות להיות כלי שימושי מאוד בארגז הכלים ההתנהגותי שלכם. לפעמים עדיף לתת לילדים לחוות את התוצאות הטבעיות של התנהגותם. כשילדים מתנסים בתוצאות של התנהגותם, הם יכולים ללמוד שלמעשים שלהם יש השלכות, וכן ללמוד לקחת אחריות על מה שעשו.
הנה כמה דוגמאות לשימוש בתוצאות טבעיות:
- אם ילדכם מסרב ללבוש מעיל, יהיה לו קר.
- אם הוא מסרב לאכול, תנו לו להרגיש מעט רעב.
- אם הוא אינו מסיים את שיעורי הבית, תנו לו להיכשל במשימה.
- אם הוא מפר כלל במגרש הספורט, הוא יצטרך לשאת בעונש.
אלה שיעורים קשים אך חשובים מאוד: לפעמים החיים יכולים לשמש מורה טוב ומהיר יותר מכם, ההורים. אינכם חייבים להיות תמיד “האיש הרע”. השתתפו בצערו של ילדכם, אך אל תגידו “אמרתי לך”, כיוון שסביר להניח שתצערו אותו.
לפעמים עליכם להתערב כדי להגן על הילדים מפני התוצאות הטבעיות של התנהגותם. התוצאה של התנהגות מסוכנת עלולות להיות פציעה חמורה, ועל הימנעות משיעורי הבית – אי הצלחה בבית הספר. לפעמים, התוצאות הטבעיות עשויות אפילו לתגמל התנהגות אנטי-סוציאלית – למשל, התנהגותו האגרסיבית של בריון מקבלות פרס כשהקורבן שלו “נכנע”.
תוצאות הגיוניות/קשורות
תוצאות קשורות יכולות גם הן לסייע היטב לניהול ההתנהגותי. “תוצאה הגיונית” היא מה שקורה כאשר אוכפים תוצאה שקשורה להתנהגות שברצונכם לעצור. לדוגמה:
- אם ילדכם מתנהג בצורה טיפשית ושופך את המשקה שלו, יהיה עליו לנגב אותו.
- אם הילד השאיר את האופניים בכניסה לבית ולא הניח אותם במקום, הרחיקו ממנו את האופניים עד סוף היום.
- אם הילדים רבים על צעצוע, קחו מהם את הצעצוע למשך עשר דקות.
תוצאות קשורות גורמות לילדכם לחשוב על הנושא ולהרגיש שזכה לתוצאה הוגנת, ולכן הן יעילות יותר מתוצאות שאינן קשורות לעניין. עם זאת, לא תמיד קל או אפשרי למצוא תוצאות קשורות.
אובדן זכויות יתר
בכלי הניהול ההתנהגותי הזה, ילדכם מאבד את הגישה לחפץ אהוב או לפעילות אהובה כיוון שהתנהג באופן שאינו מקובל. “זכות היתר” אינה חייבת להיות קשורה להתנהגות המאתגרת. לדוגמה:
- ילד שאינו משתף פעולה עם אמו עשוי לאבד את הזכות לקבל הסעה לאימון קטרגל.
- ילד שמקלל את אביו מאבד את הזכות לצפות בטלוויזיה.
כשאתם בוחרים אילו חפץ או פעילות ילדכם יאבד, חשבו על ההשפעה הכללית. לדוגמה, פספוס משחק בקבוצת ספורט כלשהי עשוי להשפיע על הקבוצה כולה ולא רק על ילדכם, ועלולה לגרום לילדכם לנזק נוסף. בחרו בתוצאה הנוגעת לילדכם בלבד.
אפשר להשתמש בפסק זמן. בתוצאה זו אתם לוקחים את ילדכם למקום מסוים – פינת החדר, כיסא או חדר אחר – ומרחיקים אותו מפעילויות מעניינות ומאנשים אחרים לפרק זמן קצר. השתמשו בפסק הזמן עבור התנהגות קשה במיוחד, או כאשר שניכם כועסים מדי וזקוקים להפסקה כדי להירגע.
כיצד להשתמש בתוצאות ביעילות
אחד הדברים החשובים ביותר בתוצאות הוא לדעת להשתמש בהם כתגובה להתנהגותו של הילד, ולא לילד עצמו. כך, ילדכם יידע שהוא אהוב ומוגן גם כשאתם משתמשים בתוצאות. הנה עוד כמה שיטות שמסייעות לשימוש יעיל בתוצאות.
הציבו תוצאות ברורות ועקביות
ילדים שמבינים בבירור מה מצופה מהם ומקבלים עידוד וחיזוקים כשהם פועלים באופן הרצוי, עושים פחות דברים שדורשים שימוש בתוצאות. כדי להבהיר לכולם למה אתם מצפים, כדאי לקבוע כללים משפחתיים ברורים.
במידת האפשר, הסבירו לילדכם את התוצאות מראש כדי שלא יופתע. אם אתם מדברים איתו על תוצאות אפשריות, סביר יותר להניח שלא ייטור לכם טינה ויכעס כשתשתמשו בהן.
כשאתם משתמשים באותן תוצאות עבור אותה התנהגות כל פעם, ילדכם יודע למה לצפות. השתמשו, למשל, בפסק זמן בכל פעם שילדכם מרביץ למישהו אחר.
כמו כן, חשוב ליישם את התוצאות השליליות על כל הילדים במשפחה. גם ילדים צעירים מאוד יכעסו אם יראו שהיחס לילדים האחרים שונה מאשר היחס אליהם.
השתמשו בתוצאות לזמן קצר
תוצאות לזמן קצר נותנות לילדכם הזדמנות כמעט מיידית לנסות שוב ולהתנהג באופן הרצוי. לדוגמה, אם אתם מכבים את הטלוויזיה לעשר דקות כיון שהילדים רבים עליה, הם מקבלים במהירות הזדמנות נוספת לפתור את הבעיה בדרך אחרת. אם אתם מכבים אותה לשארית היום, אינכם מאפשרים להם ללמוד מיד כיצד להתמודד עם המצב בצורה אחרת.
תוצאות לטווח ארוך עלולות להיות גרועות יותר עבורכם מאשר עבור ילדיכם – ילד שמונעים ממנו להשתמש באופניים למשך שבוע שלם יהיה משועמם ועצבני!
השתמשו בתוצאות בתזמון הנכון
כדאי להזהיר את ילדכם מראש לפני שאתם משתמשים בתוצאות, כדי לתת לו הזדמנות לשנות את התנהגותו. לדוגמה, “ילדים, הצעקות האלה חזקות מדי בשבילי! אם אתם לא יכולים להחליט ביחד במה לצפות בטלוויזיה בלי לצרוח אחד על השני, אני אכבה אותה לעשר דקות”. הקפידו לעמוד במילתכם, כדי לא להעביר מסר שאתם “רק מדברים ולא עושים”.
עם זאת, אין צורך להזהיר מראש כשמדובר במעבר על אחד מכללי המשפחה הבסיסיים. יש כללים חשובים שהתוצאה על המעבר עליהם תגיע מיד אחרי שהופרו. אם ילדכם הפר כלל, השתמשו בתוצאה המוסכמת כמה שיותר מהר.
עם זאת, עדיף שלא לאכוף את הכלל אם אתם כועסים מאוד. ייתכן שתגובתכם תהיה מוגזמת או חמורה מדי. במקום זאת, אמרו משהו כמו, “אני מאוד כועסת עכשיו. אנחנו נדבר על זה שוב בעוד כמה דקות, אחרי שאירגע”.
התאימו את התוצאות לצורכיהם של הילדים וליכולותיהם
התחילו להשתמש בתוצאות לילדים מגיל שלוש. ילדים צעירים יותר אינם מבינים את משמעותן, ובעיקר אם אינם מבינים את הקשר בין מעשיהם לתוצאות. במקרה כזה, הם ירגישו שהתוצאות פשוט אינן הוגנות.
כדאי ליישם את התוצאות באופן רגוע ובטון ניטרלי. נסו לא להפוך אותן לעניין אישי – במקום לדבר על “ילד רע”, דברו על הכלל שהופר ועל התנהגותו של הילד. אם אתם מגיבים בכעס גדול או בתסכול עמוק, ייתכן שילדכם ישקיע מחשבה רבה יותר בתגובתכם (שעשויה להיות משעשעת למדי, מפחידה או מרגשת) במקום ללמוד מהמצב.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.