מערכות יחסים בגיל ההתבגרות: רומנטיקה ואינטימיות

בתחילת גיל ההתבגרות, בני נוער במערכות יחסים רוצים ללמוד מהי אינטימיות גופנית ולחקור תחושות מיניות. גם אם אינכם מוכנים לכך, יש לכם תפקיד חשוב: עליכם לכוון ולתמוך בילדכם במהלך השלב ההתפתחותי החשוב הזה.

מערכות יחסים בגיל ההתבגרות

מערכות יחסים רומנטיות הן אבן דרך התפתחותית חשובה מאוד עבור ילדכם, נוסף על כל שאר השינויים שמתרחשים בגיל ההתבגרות מבחינה גופנית, חברתית ורגשית. כל השינויים הללו קשורים לעניין הגובר והולך של ילדכם בדימוי גוף ובמראה, בעצמאות ובפרטיות.

מערכות יחסים רומנטיות מביאות עמן סחרחרת של עליות וירידות רגשיות, ולפעמים הן משפיעות על כל המשפחה. עצם הרעיון שילדכם יחווה רגשות כאלה עלול להיות מאתגר מעט עבורכם. אולם רגשות אלה יעזרו לו לפתח יכולת עמוקה יותר לאהוב, לחלוק וליצור מערכות יחסים אינטימיות.

מתי מתחילות מערכות יחסים בגיל ההתבגרות

אין גיל נכון להתחלת מערכת יחסים – כל ילד שונה, וכל משפחה מחזיקה בדעות שונות בנושא. עם זאת, הנה כמה נתונים ממוצעים:

  • מגיל 9-11, ילדכם יתחיל להיות עצמאי יותר, להתרחק מהמשפחה ולהתעניין יותר בחברים.
  • בגיל 10-14 ירצה ילדכם לבלות זמן רב יותר בקבוצות מעורבות מגדר, מה שעשוי בסופו של דבר להוביל למערכת יחסים רומנטית.
  • בגיל 15-19, מערכות יחסים רומנטיות הופכות לחלק מרכזי בחיי החברה. החברויות הופכות לעמוקות וליציבות יותר.

בני נוער רבים מבלים זמן רב במחשבות ובדיבורים על מערכות יחסים. בשנים אלה, מערכות יחסים בין מתבגרים עשויות לארוך כמה שבועות או חודשים בלבד. לפעמים ילדים אינם מתעניינים כלל במערכות יחסים רומנטיות עד גיל ההתבגרות המאוחר, וזה בסדר. יש ילדים שבוחרים להתרכז בשיעורי הבית, בחוגי ספורט או בתחומי עניין אחרים.

ההתאהבויות הראשונות

לפני מערכת היחסים הראשונה, סביר להניח שילדכם יחווה התאהבות אחת או שתיים.

  • התאהבות באידיאל מתרחשת כאשר ילדכם מוצא מישהו שהוא מעריץ ורוצה להיות כמותו.
  • התאהבות רומנטית היא תחילתם של רגשות רומנטיים – רצון לקרבה גופנית ורגשית עם אדם נוסף. התאהבות מסוג זה, בגיל הזה, לעיתים מלווה בכך שילדכם מדמיין אדם אחר כמושלם או שואף לשלמות.

ההתאהבויות יכולות לספר לכם המון על הדברים שילדכם נמשך אליהם בבני אדם. התאהבויות רומנטיות בגיל זה אורכות בדרך כלל זמן קצר, כיוון שרעיון השלמות, שעליו מתבססות התאהבויות בגיל הזה, נוטה להתפרק כשילדכם מתחיל להכיר טוב יותר את האדם שבו התאהב ומגלה שגם לו יש, באופן לא מפתיע, חסרונות. עם זאת, שימו לב שהרגשות האינטנסיביים של ילדכם אמיתיים, ולכן התייחסו אליהם ברצינות ואל תלעגו להם.

מערכות יחסים בתחילת גיל ההתבגרות

מתבגרים צעירים מסתובבים בדרך כלל בקבוצות. הם עשויים להיפגש עם מישהו מיוחד בזמן המפגש עם החברים, ולאט לאט לבלות איתו זמן רב יותר בנפרד.

אם ילדכם רוצה לצאת עם מישהו מיוחד, דברו איתו כדי לבדוק אם הוא מוכן. האם הוא רוצה חבר או חברה רק כי חבריו רוצים? האם הוא חושב שזו הדרך היחידה לצאת וליהנות? האם הוא רוצה לבלות ביחד כדי להכיר טוב יותר? אם האדם שבו ילדכם מעוניין מבוגר או צעיר יותר, כדאי לציין בפניו שאנשים בגילאים שונים עשויים לרצות דברים שונים במערכות יחסים, ושכדאי שיהיה קשוב לעצמו, לצרכיו האישיים ולמידת המוכנות שלו.

האנשים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על בני נוער הם המבוגרים בחייהם. שמשו דוגמה חיובית והראו לילדכם כיצד אתם מתנהלים במערכות יחסים מכבדות ובחברויות שלכם, וכיצד אתם מתייחסים לבן או בת הזוג, לחברים ולבני המשפחה באהבה ובכבוד. הפגנת כבוד כלפי גברים ונשים כאחד מראה לילדכם שאתם חושבים שכולם שווים ומוערכים.

כיצד לדבר עם ילדכם על מערכות יחסים בגיל ההתבגרות

למשפחה יש תפקיד חשוב באופן שבו ילדכם חושב על מערכות יחסים בגיל ההתבגרות.

דברו על רגשות, חברויות ומערכות יחסים משפחתיות, כדי שילדכם ירגיש בטוח לדבר על מערכות יחסים בגיל ההתבגרות באופן כללי. ילד שיודע כיצד נראות מערכת יחסים מכבדות, יידע להתייחס באותו אופן למערכות יחסים רומנטיות.

שיחות אלה יעזרו לילדכם להרגיש בטוח יותר כשיתחיל להתעניין מבחינה רומנטית באחרים, וירצה לחלוק איתכם את רגשותיו. נוסף על כך, הן מאפשרות לכם להעלות נושאים חשובים נוספים לדיון, כמו כיצד להתייחס לאנשים באדיבות, להיפרד באדיבות ולכבד את גבולות האחר.

כדאי לדבר עם ילדכם על יחסי מין ומערכות יחסית כבר מגיל צעיר. כך הוא יקבל את המסר שזהו נושא שאפשר לדבר עליו, והוא ירגיש בנוח יותר לפנות אליכם בשאלות ככל שיתקדם לגיל ההתבגרות.

מבחינה מסוימת, שיחה על מערכות יחסים רומנטיות ו/או מיניות דומה לשיחה על חברויות או על יציאה למסיבה. מומלץ לדבר על כללי התנהגות וכללי יסוד ועל התוצאות של הפרת הכללים, בהתאם לערכים ולכללים המשפחתיים שלכם. לדוגמה, אפשר לדון בכמות הזמן שילדכם מבלה עם החברה שלו לעומת כמות הזמן שהוא משקיע בלימודים, או אם מותר או אסור לחברה שלו להישאר לישון. כדאי להעלות עם ילדכם כמה אפשרויות למשפטים או מעשים שהוא יכול לנקוט בהם אם הוא מרגיש לא בטוח או מאוים, כמו למשל לומר “אני צריך רגע הפסקה כדי לבדוק עם עצמי אם אני מרגיש בנוח עם זה” או לחילופין לצאת מהחדר ולהתקשר אליכם או לכל מבוגר זמין שתבחרו יחד.

אנשים צעירים מדברים על הדברים האלה עם החברים שלהם, וזה בריא ותקין. עם זאת, הם עדיין זקוקים לגיבוי מצדכם, ולכן חשוב לשמור על ערוצי התקשורת פתוחים.

שיחות אלה עלולות להיות מורכבות, בעיקר אם אתם מרגישים שילדכם אינו בשל עדיין למערכת יחסים. למידע נוסף, קראו את המאמרים שיחות מורכבות, ופתרון בעיות עם בני נוער.

מין ומערכות יחסים בגיל ההתבגרות

אם ילדכם כבר נמצא במערכת יחסים, ייתכן שהגיע הזמן לדבר על מיניות ואינטימיות. לא כל מערכות היחסים בין מתבגרים כוללות יחסי מין, אך רוב בני הנוער יתנסו בהתנהגות מינית בשלב מסוים. זו הסיבה לכך שילדכם צריך לקבל מידע ברור על אמצעי מניעה, מין בטוח ומחלות מין.

כמו כן, זו יכולה להיות ההזדמנות שלכם לדבר על כיצד להתמודד עם לחץ חברתי ולחץ מיני בלתי רצוי. שמרו על ערוצי התקשורת פתוחים והיו זמינים לשיחה, כדי שבמקרה הצורך, יוכל ילדכם לפנות אליכם עם שאלות וחששות.

אל דאגה, שיחה על מין ומערכות יחסים לא תגרום לילדכם להתחיל לקיים יחסי מין לפני שהוא מוכן. למעשה, ההפך הוא הנכון: דיון נינוח ופתוח על מין עשוי אפילו לעכב את תחילת הפעילות המינית, ולגרום לילדכם לקיים מין בטוח כשכבר יתחיל. למידע נוסף, קראו את המאמר מיניות ורווחה בגיל ההתבגרות.

משיכה לבני אותו מין והתנסויות מיניות מוקדמות

אצל חלק מבני הנוער, תהליך ההתפתחות המינית בגיל ההתבגרות יכלול משיכה לבני אותו מין והתנסויות חד-מיניות. יש לזכור, שאלה עשויות להיות התנסויות בלבד, ולא יעידו על נטייתו המינית בעתיד.  10%-3% מבני הנוער מגלים בתחילת גיל ההתבגרות המינית כי הם נמשכים לבני אותו מין. שיעור גדול יותר עשוי לפתח משיכה לשני המינים.

אם ילדכם מרגיש מבולבל בגלל משיכה או רגשות למישהו אחר מאותו המין, הגיבו בצורה חיובית ובלתי שיפוטית. ספרו בבירור איך אתם מרגישים בנוגע למשיכה בין בני אותו מין, רצוי תוך העברת המסר שאתם מקבלים את ילדכם ואינכם נבהלים מהתחושות העולות בו. אם לדעתכם תתקשו לשמור על שלווה וחיוביות, היעזרו במבוגר נוסף שאתם סומכים עליו, ואיתו יוכל ילדכם לדבר על רגשותיו.

מיניות מתפתחת ומשתנה לאורך הזמן. מה שקורה בגיל ההתבגרות אינו חקוק באבן ואינו חייב להשפיע על שארית חייו של ילדכם. הוא אינו חייב להגדיר את עצמו כ”גיי”, “סטרייט” או כל דבר אחר. חקירה והתנסות עם מיניות הן שלבים נורמליים ונפוצים – הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על בטיחות, ביטחון וקבלה.

כיצד להתמודד עם פרידות

פרידות ולבבות שבורים הם חלק בלתי נפרד מהתאהבויות בגיל הנעורים. ואם זה לא מספיק גרוע, פרידות בגיל ההתבגרות עלולות להתרחש בציבור – בבית הספר, ברשתות החברתיות או באינטרנט.

סביר להניח שילדכם יהיה עצוב ואמוציונלי אחרי הפרידה. אולי זה לא נראה כך כרגע, אבל זהו חלק מהלמידה כיצד להתמודד עם החלטות קשות ואכזבות. ילדכם יזדקק למרחב ולזמן, לחיבוק ולאוזן קשבת. ייתכן שיזדקק גם להסחת דעת, כך שניתן להציע יותר בילויים משפחתיים בתקופה זו.

הקשבה פעילה תעזור לכם להבין מה הוא צריך. אם ילדכם נראה עצוב או מדוכא למשך יותר מכמה שבועות אחרי הפרידה, כדאי לברר איתו את תחושותיו, או לפנות לקבלת עזרה מקצועית.

היכן לקבל עוד עזרה

אנשים ושירותים רבים יכולים לעזור לכם בתמיכה ובמתן מידע – באופן אישי, באינטרנט או בטלפון. נסו לפנות ל:

מערכות יחסים בגיל ההתבגרות לילדים עם צרכים מיוחדים
ילד עם צרכים מיוחדים מתעניין באותה מידה במין ובמערכות יחסים עם בני נוער אחרים, וזקוק באותה מידה למידע. שיעור הפעילות המינית בקרב אנשים צעירים עם מוגבלות דומה לזה של בני נוער בלי מוגבלות.

ודאו שילדכם מקבל חינוך מיני מתאים להתפתחותו בבית ובבית הספר. התייעצו עם מומחה בתחום הבריאות, יועצים בקהילה וקבוצות תמיכה רלוונטיות, ולמדו כיצד ניתן לתת לו את המידע הנדרש ולעזור לו בתחום זה.

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network