בעיות בבית הספר: כיצד לעזור לילדים בני 9 עד 15

לכם, כהורים, יש תפקיד חשוב בהצלחתו של ילדכם: עזרו לו ליהנות מבית הספר, להתמודד עם בעיות ולהתגבר עליהן.

בעיות בבית הספר: מה אפשר לעשות

בעיות בבית הספר הן עניין נפוץ, שעלול לצוץ בכל שלב בשנות לימודיו של אדם צעיר. הורים שמתעניינים ומעורבים בלמידה של ילדם נמצאים בעמדת פתיחה טובה ויכולים לטפל בכל בעיה בבית הספר מיד כשהיא צצה.

הכירו את בית הספר

יצירת מערכת יחסים טובה עם צוות בית הספר היא חיונית – גם אם לא נראה שילדכם נתקל בבעיות. כדי לבסס את מערכת היחסים, הכירו את אנשי הצוות העיקריים, למשל המורה, רכזת השכבה או יועצת בית הספר. כך תדעו למי לפנות בעת הצורך. אף פעם לא מאוחר מדי להכיר את הצוות.

השגיחו על ההתקדמות של ילדכם

שימו לב להתקדמות של ילדכם בבית הספר – בין אם הוא מצליח ובין אם לא – כדי לזהות סימנים מוקדמים לכך שהוא מתקשה. כך תוכלו לבחון אם הבעיות הקיימות משתפרות או מחמירות.

כדי לבדוק אם ילדכם מסתדר או לא:

  • דברו עם ילדכם באופן קבוע על בית הספר
  • שימו לב לאופן שבו הוא מדבר על בית הספר – למשל, אם הוא מסרב לדבר, או נשמע משועמם או חסר מוטיבציה, יכול להיות שיש בעיה
  • בדקו אם הוא עושה את שיעורי הבית באופן קבוע
  • קראו היטב את התעודה שלו
  • השתתפו בימי הורים ונצלו הזדמנויות אחרות לפגוש את צוות בית הספר
  • שימו לב לשינויים ולבעיות בהתנהגות.

דברו עם ילדכם

דברו עם ילדכם על בית הספר, העלו בפניו חששות ודאגות, ובדקו אם הוא חושש ממשהו וכיצד הוא מתמודד. אם קשה לכם לגרום לו לדבר, אפשר לשאול כמה שאלות ספציפיות:

  • איך אתה מרגיש בבית הספר השנה לעומת השנה שעברה?
  • מה עשית היום עם החברים שלך?
  • על מה אתם לומדים השנה בשיעור ספרות?

זהו את הבעית והגיבו

זיהוי מהיר של בעיות בבית הספר יכול למנוע מהן להחמיר ולהשפיע לשלילה על ההתקדמות וההערכה העצמית של ילדכם לטווח הארוך. כמו כן, תגובה מהירה תעביר לו מסר ברור שאתם תמיד חושבים על טובתו.

דברו עם צוות בית הספר

כדאי לדבר עם מורה שלתחושתכם, מכירה את ילדכם היטב.  לרוב, תהיה זו המורה המחנכת. בחטיבת הביניים ייתכן שתצטרכו לדבר גם עם היועצת או רכזת השכבה. אפשר לדבר עם המורים בכל עת – לא חייבים לחכות עד יום ההורים.

כדאי יותר לפעול ביחד, כמשפחה, במקום לפעול ללא השתתפותו של ילדכם. לכן, מומלץ ליידע אותו עם מי אתם עומדים לדבר ואילו פעולות תנקטו.

הגנו על זכויותיו של ילדכם

בית הספר חייב לעשות ככל יכולתו כדי למלא את צורכי ההשכלה של ילדכם. הוא זכאי למגוון שירותים דרך בית הספר, שיכולים לעזור לו לטפל בבעיות אקדמיות או שמקורן בבית הספר.

עם השירותים הללו נמנים שיעורי תגבור או הוראה מתקנת, ולעיתים ניתן אף לקבל שירותי אבחון על ידי אנשי מקצוע כמו פסיכולוג חינוכי או טיפולים פרא-רפואיים כגון קלינאי תקשורת. לפעמים קשה לדעת אילו שירותים עשויים להועיל או זמינים בבית הספר, ולכן כדאי לדבר עם הצוות ולקבל מידע נוסף. אם בית הספר אינו מספק את צרכיו של ילדכם, עליו להפנות אתכם לקבלת שירות בחוץ, למשל במרכזי התמיכה היישוביים או האזוריים.

ילדים עם צרכים מיוחדים

אם לילדכם יש צרכים מיוחדים, כדאי לבסס מערכת יחסים חזקה עם הצוות כבר בשלב מוקדם, ולהשגיח באופן קבוע על התקדמותו בבית הספר, כדי לזהות סימנים מוקדמים לבעיות. מומלץ לברר ולהכיר היטב את זכויותיו של ילדיכם במסגרת החינוכית. בין אם הוא הולך לבית ספר רגיל או לבית ספר לחינוך מיוחד, יש לו זכות לחינוך, בדיוק כמו לכל הילדים.

המעורבות שלכם בלימודיו היא חיונית. ילדים מצליחים יותר בבית הספר כאשר הוריהם מגיעים לימי הורים, מעורבים בהכנת שיעורי הבית ומתבוננים בהם משתתפים בפעילויות מטעם בית הספר, כגון אירועי ספורט שונים.

מה אפשר לעשות בבית

  • ספקו סביבה ביתית תומכת. הראו לילדכם בכל הזדמנות שמשפחתכם מעריכה למידה והשכלה. אפשר, למשל, לקרוא את עלון בית הספר ולהתעניין בשיעורי הבית.
  • נסו לצמצם את ההשפעה של היעדרויות מבית הספר. אם ילדכם צריך להיעדר, שאלו את המורה כיצד להשלים את החומר, וכיצד תוכלו לעזור. כמו כן, אפשר לבקש מהמורה לתת לכם את החומר החסר כדי שילדכם ישלים אותו מחוץ לבית הספר.
  • שבחו את ילדכם על הניסיונות והמאמצים שלו. הראו לו שאתם גאים בו שהוא עושה ככל יכולתו בבית הספר, בלי קשר לציונים שהוא מקבל. נסו לחגוג את הישגיו בפני עצמם, ולא בהשוואה לחבריו לכיתה או לאחיו.
  • שקלו לקחת מורה פרטי או להכניס אותו לקבוצת לימוד. עיריות רבות מציעות תוכניות חינם להכנת שיעורי הבית. בקשו מידע נוסף מהמורה של ילדכם, מהמועצה המקומית או מהמתנ”ס השכונתי.
  • כדי לשמור על המוטיבציה ועל ההצלחה של ילדכם, כדאי לחפש תחומי עניין נוספים מחוץ לבית הספר. מיומנויות שקשורות לעבודה, מיומנויות טכניות ואמנות חזותית, מוזיקה ודרמה – כל אלה הם תחומי למידה בעלי ערך רב.

גורמים אחרים שמשפיעים על המעורבות והביצועים בבית הספר

לא כל הבעיות בבית הספר נגרמות בגלל בית הספר עצמו. קל להאשים דברים כמו עומס העבודה, שיעורי הבית או המורים, אך גם לבריאות הנפשית של ילדכם, למערכות היחסים החברתיות שלו ולחברויות יש תפקיד חשוב בלמידה.

כמו כן, ילדכם נהיה עצמאי יותר ויותר. ככל שעצמאותו תגדל, ייתכן שתתקשו להשגיח על עומס העבודה שלו, על הנוכחות בבית הספר ועל מערכות היחסים עם חברים.

כל אחד מבני הנוער מתמודד אחרת עם הדברים. חלקם צריך לדבר על הבעיות רק כשהמצב נהיה מלחיץ מאוד, ואחרים זקוקים לעזרה רבה יותר. אתם מכירים את הלמידה ואת מיומנויות ההתמודדות של ילדכם טוב יותר מכל אחד אחר. בתור התחלה, כדאי לדבר עם ילדכם על רגשותיו כדי להבין לאיזו עזרה הוא זקוק.

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network