טלוויזיה לילדים בגיל בית הספר

הטלוויזיה יכולה לעזור לילדים להירגע אחרי בית הספר, שיעורי הבית, משחק או פעילות גופנית, אך היא גם עלולה להפוך להרגל שקשה להיפטר ממנו, ולגזול זמן מפעילויות משחקיות ויצירתיות יותר. הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם לשמור על איזון.

זמן טלוויזיה לילדים בגיל בית הספר

רוב המומחים להתפתחות ילדים ממליצים להגביל את זמן המסך היומי – לא יותר משעתיים ביום לילדים בני חמש ומעלה. זמן המסך כולל טלוויזיה, די.וי.די, טלפון, טאבלט ומחשב. מגבלה זו מומלצת מהסיבות הבאות:

  • יש לאזן את הזמן שילדים מבלים במשחקי מחשב ובצפייה בטלוויזיה עם פעילויות שטובות להתפתחותם, כמו פעילות גופנית, משחק יצירתי (הרכבת פאזלים וציור) וניהול שיחה עם משפחה וחברים.
  • הילדים עלולים להישען יותר מדי על הטלוויזיה שתמלא את זמנם.
  • אפילו הדלקת הטלוויזיה ברקע עלולה להשפיע על יכולת הריכוז של הילדים.

איזון טוב בין פעילויות התפתחותיות כמו הכנת שיעורי הבית, ספורט ומוזיקה אמור להותיר זמן מה גם לצפייה בטלוויזיה. קראו את המאמר כיצד ילדים צופים בטלוויזיה. כשמבינים שהאופן בו ילדים צופים בטלוויזיה שונה מאוד מזה של מבוגרים, ההמלצות הללו נראות הגיוניות יותר.

להפיק את המיטב מזמן הטלוויזיה

ילדים צעירים רבים נחשפים לטלוויזיה במידה מסוימת. זה בסדר – אך כדאי להשקיע מעט מחשבה באופן שבו ילדיכם יוצרים אינטראקציה עם הטלוויזיה. לפי סיווג תוכניות הטלוויזיה בישראל, רצוי שילדיכם לא יצפו בתוכניות המסווגות על פי גילאים מסוימים (למשל “המשדר אינו ראוי לצפייה לגילאי 8 ומטה”). בדקו את התוכניות במדריך לפני שאתם נותנים לילדיכם לצפות בהן, ועודדו אותם לבחור ולצפות רק בכמה תוכניות אהובות במיוחד. אפשר גם לקנות כמה סרטי די.וי.די המתאימים לרמת הבשלות וההבנה שלהם.

כשאתם צופים בטלוויזיה יחד עם ילדיכם, הסבירו מה קורה על המסך וענו לתגובותיהם. הדגישו מקרים שבהם דמויות מתנהגות בדרכים טובות או לא טובות. כמו כן, הצפייה המשותפת תוכל לתת לכם רעיונות לפעילויות נוספות.

כאשר אתם בוחרים תוכנית טלוויזיה או די.וי.די לילדכם, כדאי להימנע מהדברים הבאים:

  • דימויים מפחידים. אף שילדים בגיל בית הספר משתפרים בעיבוד דימויים מפחידים או עצובים, הם עדיין מוטרדים מסרטים או תוכניות שמציגים מוות של הורה או איום על ילדים ועל בעלי חיים.
  • תוכן אלים. ילדים בגיל זה מחקים התנהגות אלימה אם הם רואים שגיבורי הטלוויזיה שלהם משתמשים באלימות כדי להשיג את מה שרצו. הדבר נכון לדמויות מצוירות ולשחקנים חיים גם יחד.
  • חדשות בטלוויזיה. ילדים בגיל בית הספר מסוגלים להבין שהדברים שמוצגים בחדשות הם אמיתיים. דיווחים ותמונות על פיגועים ועל פשעים אלימים, בעיקר בסביבה מוכרת, עלולים לגרום להם להרגיש שאינם בטוחים. יש הורים שמעדיפים להקליט את החדשות ולצפות בהן מאוחר יותר, או לצפות במהדורת הלילה ומומלץ לנהוג כך בתקופות של אלימות סביבתית מרובה.
  • פרסומות. בגיל זה, הילדים נוטים להאמין למה שהפרסומות אומרות להם ורוצים לרכוש את המוצרים המפורסמים. ילדים רגישים במיוחד לפרסומות שאומרות להם שמוצרים מסוימים יעזרו להם להיות פופולריים ומצליחים יותר. ילדים בני פחות משמונה אינם מבינים שהפרסומות מיועדות למכור להם דברים. הם מאמינים שה”מידע” בפרסומות נכון ואמיתי. יש פרסומות שגורמות לילדים להרגיש רע בנוגע לעצמם או למראה שלהם, ולהזיק מאוד לדימוי העצמי ולהערכה העצמית שלהם.
  • סרטוני מוזיקה (קליפים). כשהילדים נכנסים לשנות בית הספר ולגיל ההתבגרות, הדימויים הסקסיים, הבגדים וצעדי הריקוד בסרטוני המוזיקה יכולים להשפיע על האופן שבו בנות, במיוחד, מרגישות כלפי עצמן והתפתחותן המינית.

הגבלת זמן טלוויזיה לילדים בגיל בית הספר

השתדלו לכבות את הטלוויזיה כשהתוכנית נגמרת. כך תוכלו לעבור בצורה חלקה מפעילות אחת לאחרת. במשפחות רבות קל יותר לעזור לילדים להתכונן בבוקר לבית הספר כשהטלוויזיה כבויה. ילדים שאינם צופים הרבה בטלוויזיה מתרכזים טוב יותר בבית הספר. אם התוכנית המועדפת על ילדיכם משודרת בשעות הבוקר, הקליטו אותה וצפו בה מאוחר יותר, כשאתם וילדכם עייפים וזקוקים להפסקה.

הימנעו מטלוויזיה בשעות האורחה וסמוך לשעת ההשכבה לישון.  ארוחת ערב היא זמן משפחתי רגוע, בו תוכלו להחליף חוויות עם ילדיכם. צפייה בטלוויזיה בזמן זה תסיח את דעתם של הילדים מהזמן המשפחתי, ועלולה להפריע גם להתפתחות מנגנוני רעב ושובע. כמו כן, צפייה בטלוויזיה לפני ההשכבה לישון, מפריעה להפרשת מלטונין, ההורמון המסייע בהשראת שינה, ועלול לכן לגרום להרעות שינה בילדים כמו גם במבוגרים. זו הסיבה שמומלץ להימנע מטלוויזיה בשעות אלו.

הוציאו את הטלוויזיה והמחשב מחדרי השינה של הילדים. מחקרים מראים כי ילדים שיש להם טלוויזיה בחדר צופים בה יותר מילדים ללא טלוויזיה בחדר. כמו כן, הם נוטים לסבול יותר מקשיי הרדמות ושינה לא איכותית. מתלווה לכך עלייה במשקל וירידה בציוני בבית הספר.

לעולם לא מאוחר מדי להתחיל להציב מגבלות על זמן הטלוויזיה. היעזרו בילדיכם כדי להחליט במה לצפות, ועזרו להם לתכנן באילו תוכניות או די.וי.די יצפו בזמן המותר. היו תקיפים והיצמדו למגבלות שקבעתם.

ללמד את הילדים להיות צרכני טלוויזיה אקטיביים

למדו את ילדיכם להיות בררנים בכל הנוגע לטלוויזיה שבה הם צופים. כמו כן, אפשר לעודד אותם להיות פעילים מנטלית כשהם נמצאים מול הטלוויזיה, במקום לקבל כפשוטו את מה שהם רואים.

  • למדו אותם לחשוב על מה שהם צופים כבר מגיל צעיר. עזרו להם להמציא דירוג משלהם לתוכניות – למשל, ח’ (חייבים לצפות), כ’ (ככה ככה), ב’ (בזבוז זמן). עודדו אותם להפסיק לצפות בתוכניות שמדורגות ב’, ואחר כך, גם בתוכניות שדירגו כ’.
  • אפשרו לילדיכם לשאול שאלות על מה שהם רואים בטלוויזיה. אמרו להם מה דעתכם, בעיקר על דברים כמו פיגועים, אסונות, אלימות והאופן שבו דמויות שונות מתנהגות, אך גם על הדברים הטובים שאתם רואים.
  • דברו על מצבי הרוח והרגשות שלהם אחרי הצפייה בטלוויזיה ובפרסומות. בקשו מהם לתאר את רגשותיהם במילים – למשל, משועמם, שמח, מפחד, עצוב, מתרגש, עצבני או מודאג.
  • דברו על הדמויות, הסיפורים והנושאים בתוכנית הטלוויזיה, ותארו את מה שאתם אוהבים ולא אוהבים. שאלו שאלות כגון, “מה היה קורה אם אתה היית עושה את מה שהאיש הזה עשה?”
  • קבעו כלל שלא מדליקים את הטלוויזיה עד שכל המטלות בוצעו. היו תקיפים וברורים: “לא סיימת את כל מה שהיית צריכה לעשות הערב. אם תסיימי את הכל מחר, אולי יהיה לך זמן לצפות בטלוויזיה”.
  • אם אפשר, הוציאו את הטלוויזיה ממרחב המגורים העיקרי. כך תהיה זו החלטה מודעת לשבת ולצפות בה.

לעיתים ילדים עשויים לרצות לצפות בטלוויזיה בעקבות לחץ חברתי. לדוגמה, ילדכם עשוי לומר, “אבל אימא, כל החברים שלי רואים הישרדות”. במצבים כאלה, הראו לילדיכם שאתם מבינים, אך הזכירו להם שלמשפחות שונות יש כללים שונים.

מה לעשות כשהטלוויזיה כבויה

אנחנו יודעים היטב שלפעמים, הטלוויזיה היא פשוט האפשרות הקלה ביותר להעסיק את הילדים כשאתם צריכים להכין את ארוחת הערב, לדבר בטלפון או פשוט לקחת הפסקה של כמה דקות. הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם להעסיק את הילדים בלי להדליק את הטלוויזיה:

  • הדביקו על המקרר רשימת פעילויות מעניינות. למשל, ללמוד לשחק משחקים חדשים, לשחק כדורגל בחצר, לצאת לגינה, לרכוב על אופניים או ללכת לספרייה.
  • ילדים בגיל בית הספר אוהבים להאזין למוזיקה ולסיפורים בדיסק, והם גדולים מספיק לדעת כיצד להפוך את הדף כשהם שומעים את האות בדיסק.
  • הכינו קופסה מיוחדת ובה משחקים, פאזלים, צעצועים או דברים שמוציאים אך ורק בזמנים הקשים אחר הצהריים – לא בהכרח דברים יקרים או מפוארים, אלא כאלה שילדכם אינו רואה כל הזמן. אפשר להציע לילדכם להרכיב פאזל, בעיקר אם יש לכם משטח מיוחד לפאזלים שמאפשר לו להרכיב פאזל קשה במשך כמה ימים. אפשר לשים בקופסה גם חוברות צביעה.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.