התפתחות השפה אצל ילדים היא דבר מופלא, ושלב התפתחותי שהורים רבים מצפים לו בקוצר רוח. תוכלו לעזור לילדכם ללמוד שפה בקלות רבה: פשוט דברו איתם והקשיבו להם.
התפתחות שפה אצל ילדים: מה צריך לדעת
אף שהשנה הראשונה בחייו של כל ילד חשובה מאוד להתפתחות השפה, הוא ממשיך ללמוד דברים רבים לכל אורך שנות הילדות המוקדמות. ובל נשכח – אנו ממשיכים ללמוד את השפה כל החיים. תינוקות מפתחים רבים מן היסודות להתפתחות הדיבור והשפה ב-12 החודשים הראשונים לחייהם. בשלוש השנים הראשונות, ילדים מבינים הרבה יותר ממה שהם יכולים להגיד.
התפתחות השפה מסייעת ליכולותיו של ילדכם לתקשר, להביע ולהבין רגשות. כמו כן, היא מסייעת ליכולות החשיבה ופתרון הבעיות, ולפיתוח מערכות יחסים ולשמירה עליהן. הצעד הראשון והחשוב ביותר לקראת אוריינות, והבסיס ללימודי הקריאה והכתיבה, הוא ללמוד להבין שפה, להשתמש בה וליהנות ממנה.
כיצד לעודד את התפתחות השפה של ילדכם
הדרך הטובה ביותר לעודד את התפתחות השפה והדיבור של ילדכם היא לדבר זה עם זה בתכיפות ובטבעיות.
לדבר עם התינוק
כדאי לדבר עם התינוק מרגע שנולד. צאו מנקודת הנחה שכאשר הוא משמיע קולות וממלמל, הוא מדבר אליכם בחזרה – גם כאשר הוא רק מתבונן בכם ומקשיב. כשאתם מסיימים לדבר, תנו לו זמן והמתינו לתגובתו – והוא באמת יגיב! כשהתינוק שלכם מתחיל למלמל, מלמלו בחזרה בצלילים דומים. עד מהרה תשימו לב שהוא ממלמל שוב בתגובה. כך תמשיכו את ה”שיחה” בכיף!
להגיב לתינוק
כשהתינוק גדל ומתחיל להשתמש במחוות ובמילים, הגיבו לניסיונותיו לתקשר. לדוגמה, אם ילדכם מנענע את ראשו, התייחסו לכך כאילו אמר “לא”. אם הוא מצביע על צעצוע, הגיבו כאילו אמר “אפשר לקבל את זה?” או “אני אוהב את זה”. כשאתם מתכווננים לילדכם ומגיבים לו, אתם מעודדים אותו לתקשר. תתפלאו לדעת כמה דברים יש לו לומר, אפילו לפני שהחל להשתמש במילים.
דיבור יומיומי
דברו על כל מה שקורה. דברו עם התינוק שלכם גם אם הוא לא מבין עדיין – בקרוב הוא יבין. דברו על דברים שקשורים אליו, אבל זכרו להשתמש במילים רבות ושונות. המשיכו לדבר אליו גם כשיהפוך לפעוט – אמרו לו מה אתם עושים, ודברו על הדברים שהוא עושה.
ברגע שילדכם מתחיל לספר סיפורים, עודדו אותו לדבר על דברים בעבר ובעתיד. בסוף כל יום, דברו על התוכניות ליום למחרת – לדוגמה, ערכו יחד את רשימת הקניות השבועית, או החליטו מה לקחת לביקור אצל סבתא. בדומה לכך, כשאתם מגיעים הביתה מסיבוב משותף בחוץ, דברו על מה שעשיתם.
להציג מילים חדשות
חשוב שהילדים יהיו חשופים כל הזמן למילים רבות ושונות, בהקשרים רבים ושונים. חשיפה זו עוזרת להם ללמוד את משמעותן ותפקידן של המילים בעולמם.
לקרוא לתינוק
קראו וספרו סיפורים לתינוק שלכם, והגבירו את מידת המורכבות של הספרים ככל שיגדל. דברו על האיורים בספר. השתמשו במגוון ספרים וקשרו בין מה שקורה בספר לבין מה שקורה בחייו של ילדכם. ספרים עם איורים מעניינים יכולים להיות מוקד מצוין לשיחה.
קראו בקול רם עם ילדכם, והצביעו על המילים כשאתם אומרים אותן. כך תראו לילד כי יש קשר בין המילה הכתובה למילה המדוברת, וכי מילים הן יחידות נפרדות בתוך השפה. אלו מושגים חשובים לפיתוח אוריינות. הספרייה העירונית היא מקור מצוין לספרים חדשים.
תזרמו עם הילד
אם ילדכם מתחיל שיחה באמצעות דיבור, מחווה או התנהגות מסוימת, הגיבו לו והקפידו להיצמד לנושא שבחר. כמו כן, תוכלו לחזור על מה שאמר ולהרחיב את דבריו. לדוגמה, אם הוא אומר “תפוח”, אתם יכולים להגיד, “אתה רוצה תפוח. אתה רוצה תפוח אדום. גם אני רוצה תפוח אדום. בוא נאכל תפוח אדום ביחד”.
התפתחות השפה בשש השנים הראשונות
מדהים לחשוב עד כמה מהר הילדים הקטנטנים הללו מתחילים להתמחות באוצר מילים, דקדוק ותחביר – אוסף מורכב כל כך של מושגים. בהמשך מופיעים כמה מהדברים החשובים שישיג ילדכם בתחום התפתחות השפה מגיל שלושה חודשים ועד שש שנים.
גיל 3-12 חודשים
רוב מה שיעשה התינוק שלכם בתקופה זו הוא לקשקש ולצחוק, לשחק עם צלילים ולהתחיל לתקשר באמצעות מחוות. המלמול הוא שלב התפתחותי חשוב בשנה הראשונה, וילדים רבים מתחילים ליצור מילים בסביבות גיל 12 חודשים.
לאחר המלמול מגיע בדרך כלל “שלב הז’רגון”, שבו ילדכם מייצר סדרות צלילים בלתי מובנות, לעיתים קרובות בטון הדומה לשיחה אמיתית, מה שגורם למלמול שלו להישמע כאילו הוא בעל משמעות.
בסביבות גיל 12 חודשים מתחילות להיווצר המילים הראשונות. המלמול, שלב הז’רגון והמילים החדשות עשויים להופיע יחד, וכל אותה עת ממשיכות לצוץ מילים חדשות. למידע נוסף, קראו את המאמר התפתחות השפה: גיל 3-18 חודשים.
גיל 12-18 חודשים
בתקופה זו ממשיכות להופיע מילים חדשות. השפה הזו, המכילה מילים בודדות בלבד ועוד לא משפטים, עדיין עשירה מאוד במשמעות. ועד גיל 18 חודשים מגיע אוצר המילים של התינוקות לכ-50 מילים. עם זאת, תינוקות מבינים הרבה יותר ממה שהם יכולים להגיד, ומסוגלים למלא הוראות פשוטות. למעשה, התינוק שלכם מבין כשאתם אומרים לו “לא!” – אבל לא תמיד מציית!
אם התינוק שלכם אינו ממלמל ואינו משתמש במחוות עד גיל 12 חודשים, דברו עם רופא הילדים, אחות טיפת חלב או איש מקצוע אחר בתחום הבריאות.
גיל 18 חודשים עד שנתיים
בשנתו השנייה, אוצר המילים של הפעוט שלכם בוודאי יתרחב לכ-50-150 מילים, והוא יתחיל לחבר שתי מילים ביחד לכדי “משפטים” קצרים (“אבא אוטו”, “עוד מים”) מבחינה דקדוקית הוא ישתמש בעיקר בפעלים בצורת המקור (לשבת) או הווה (יושב) רק אחר כך בזמן עבר (ישב). הוא יבין את רוב מה שנאמר לו, כולל שאלות פשוטות של מי ומה, ותוכלו להבין מה הוא אומר לכם (רוב הזמן!).
השפה מתפתחת בטווח רחב מאוד, אולם אם התינוק שלכם אינו משתמש בכמה מילים עד גיל 18 חודשים, דברו עם רופא הילדים, אחות טיפת חלב או איש מקצוע אחר בתחום הבריאות. למידע נוסף, קראו את המאמר התפתחות השפה בגיל שנה עד שנתיים.
גיל שנתיים עד שלוש
ילדכם יבין יותר, כולל הבנת מושגים של גודל וכמות. הוא יתחיל לדבר במשפטים ארוכים, מחוברים ומורכבים יותר, וכן לשאול שאלות. בזמן הדיבור יפיק מגוון רחב יותר של צלילים מדויקים. עדיין יתכנו שיבושי הגיה, ואותיות שעדיין לא נהגות נכון. מתחיל שימוש בכינויי גוף ושייכות (שלי, אתה, לה). הוא יכול לשחק ולדבר באותו זמן. עד גיל שלוש, סביר להניח שזרים יבינו את רוב דבריו. למידע נוסף, קראו את המאמר התפתחות השפה בגיל שנתיים עד שלוש.
גיל שלוש עד חמש
עכשיו, כשילדכם בגן, אתם יכולים לצפות לשיחות ארוכות, מופשטות ומורכבות יותר. סביר להניח שהוא ירצה לדבר על מגוון רחב של נושאים, ואוצר המילים שלו ימשיך להתרחב. ילדכם יתנסה במשפטים מורכבים יותר, ועשוי להציג הבנה טובה למדי של חוקי התחביר הבסיסיים. כמו כן, עכשיו הוא יתחיל לספר גם כמה סיפורים מעניינים. למידע נוסף, קראו את המאמר התפתחות השפה בגיל שלוש עד ארבע והתפתחות השפה בגיל ארבע עד חמש.
גיל חמש עד שש
בשנים הראשונות בבית הספר ילמד ילדכם מילים חדשות ויתחיל להבין כיצד הצלילים בתוך השפה מרכיבים מילים. הוא ילמד לחבר מילים זו לזו בדרכים רבות ולבנות סוגי משפטים שונים, וכך יהפוך למספר סיפורים טוב יותר. למידע נוסף, קראו את המאמר התפתחות השפה בגיל חמש עד שש.
זכרו: ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה, ולא כל ילד מתאים בדיוק לתיאור של גיל מסוים. בכל תחום התפתחותי ישנו סדר או רצף אירועים צפוי למדי, אולם מה שנחשב “תקין” הוא חלק מטווח רחב מאוד. אם יש לכם חששות כלשהם, שוחחו עם אחות טיפת חלב, רופא המשפחה או רופא הילדים או פנו לאבחון אצל קלינאי תקשורת.
מה ההבדל בין דיבור ושפה?
דיבור הוא הפקת צלילים שיוצרים מילים. זוהי פעילות גופנית שנשלטת על ידי המוח. הדיבור דורש תנועות מתואמות ומדויקות מצד הלשון, השפתיים, הלסת, החך, הריאות ובית הקול. הפקת התנועות המדויקות הללו דורשת תרגול רב, וזה בדיוק מה שעושים הילדים ב-12 השנים הראשונות לחייהם. ככל שהילדים מתפתחים, הם לומדים לבטא את צלילי הדיבור ברהיטות ובדיוק גדולים יותר, אך יש צלילים שדורשים זמן תרגול רב יותר מאחרים.
מדהים לחשוב עד כמה מהר הילדים הקטנטנים הללו מתחילים להתמחות באוצר מילים, דקדוק ותחביר – אוסף מורכב כל כך של מושגים.
שפה היא אוסף המילים שילדכם מבין ומשתמש בהן, וכן האופן שבו הוא משתמש בהן. היא כוללת הן את השפה המדוברת והן את השפה הכתובה. היחידות שמרכיבות את השפה הן אוצר מילים, דקדוק ותחביר, שיח ופרגמטיקה:
- אוצר מילים הוא מאגר המילים של אדם – מעין מילון שנמצא בזיכרון לטווח ארוך.
- דקדוק ותחביר, הם הכללים הקובעים את הסדר שבו מופיעות המילים במשפט , וכן את השימוש הנכון בפעלים בזמנים שונים (עבר, הווה, עתיד), הטיות של מילים (יחיד-רבים, שייכות: גופי, ביתו, וכו’), ועוד. כללים אלה נלמדים במהלך שנות ההתנסות בשפה.
- שיח הוא מיומנות שפתית שבה אנו משתמשים כדי לחבר משפטים לכדי שיחות, לספר סיפורים, שירים ובדיחות, לכתוב מתכונים או מכתבים.
- פרגמטיקה היא היכולת להבין וליישם שיח בהקשרים המתאימים מבחינה חברתית. לדוגמא- הבנה ויכולת להשתמש בציניות או בבדיחות, היכולת לתאם בין הנאמר מילולית להבעות פנים ואינטונציה מתאימים, היכולת לנהל דו-שיח בתורות ועוד.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.