הגן הפרטי, הגן העירוני ובית הספר מאפשרים לילדים מחוננים ומוכשרים ללמוד ולשחק עם ילדים אחרים. המפתח לחוויה מוצלחת הוא תקשורת טובה עם הצוות החינוכי, שמתחילה כבר ברגע בחירת המסגרת החינוכית.
כיצד לבחור מסגרת חינוכית לילדים מחוננים ומוכשרים
אתם וילדכם המחונן יודעים בוודאי כיצד הוא לומד באופן הטוב ביותר עבורו. אם יש לכם אפשרות לבחור את המסגרת החינוכית שאליה ילך ילדכם, תוכלו לנסות לבחור מקום שיתמוך ביכולותיו ובצורכי הלמידה שלו. כדאי להביא עמכם את הנתונים ששימשו לזיהוי ילדכם כמחונן לתהליך הבחירה, ולבדוק עם המורים מה יוכלו לעשות למען ילדכם.
בית ספר נפרד או בית הספר של האחים הגדולים?
אם יש לכם ילד מחונן וילדים נוספים שמתפתחים באופן נורמלי, חשוב לשקול מבחינה פרקטית לאיזו מסגרת חינוכית תשלחו אותם. אם לילדיכם יש צרכים לימודיים שונים מאוד, ייתכן שתבחרו לשלוח אותם למסגרות שונות. כך תאפשרו לכל אחד מילדיכם ללמוד ולהתפתח באופן הטוב ביותר עבורם. כמו כן, יתרון נוסף הוא שהילדים שמתפתחים באופן נורמלי יוכלו ללמוד בלי עומס ציפיות מצד מורים שכבר לימדו את אחיהם המחוננים.
אפשר לשלוח את כל ילדיכם לאותו בית ספר אם הוא יכול לעמוד בצרכיהם השונים, או אם אפשרויות הבחירה באזורכם מוגבלות. שליחת כל הילדים לאותו מקום יכולה להועיל למשפחה, כיוון שתתמקדו ביצירת מערכות יחסים בבית ספר אחד בלבד, ותצליחו לעקוב אחרי האירועים הבית ספריים ולהשתתף בהם בקלות רבה יותר.
להכין את ילדכם למסגרת חינוכית
סביר להניח שילדכם המחונן סקרן ונרגש לקראת הכניסה למסגרת חינוכית, ובגלל יכולותיו המתקדמות, הוא מודע יותר לשינויים מאשר ילדים אחרים בגילו. ייתכן שיש לו כמה רגשות חזקים מאוד בנוגע לשינויים הללו. הנה כמה טיפים מעשיים שיעזרו לכם להכין את ילדכם למעבר למסגרת החינוכית החדשה:
- בקרו במסגרת החינוכית עם ילדכם והראו לו כיצד הילדים לומדים במקום.
- בקרו ביום הפתוח, שמאפשר לכם ולילדכם להרגיש בנוח במקום החדש, לפגוש מורים וילדים אחרים.
- אם לילדכם יש שאלות בנוגע לתוכנית הלימודים, עודדו אותו לשאול את המורים.
- דברו איתו על האופן שבו המורים עובדים עם הילדים, ועל הדברים השונים שיצטרך ללמוד.
- בקשו מהמורים לתמוך בילדכם כשהוא מתחיל את הלימודים. לדוגמה, ייתכן שיזדקק לעזרה כדי להכיר חברים.
למידע וטיפים נוספים, קראו את המאמרים נכנסים לגן ושלום כיתה א’!.
אתגרים של ילדים מחוננים ומוכשרים בבית הספר
ילדים מחוננים ומוכשרים עשויים להיתקל באתגרים ייחודיים להם כשהם נכנסים למסגרת חינוכית חדשה – למשל, היותם הצעירים ביותר בשכבה, האופן השונה שבו הם לומדים או הישגיות נמוכה יחסית ליכולותיהם. הצעד הראשון בדרך לפתרון האתגרים הללו הוא לערוך שיחה עם המורה. כמו כן, אפשר לדבר עם אנשי צוות אחרים בבית הספר, כמו היועץ, המנהל או הפסיכולוג החינוכי.
כשילדכם הוא הצעיר ביותר בכיתה
ילדים מחוננים נכנסים לפעמים לבית הספר בגיל צעיר יותר מהרגיל, או קופצים כיתה כדי לעמוד בצורכי הלימודים שלהם. כלומר, בדרך כלל הם הצעירים ביותר בכיתה. אם ילדכם מסתדר היטב עם ילדים אחרים, בדומה לילדים מחוננים רבים, זה יכול לעבוד מצוין. אך אם ההתפתחות החברתית והרגשית של ילדכם המחונן אינה מתקדמת כמו יכולותיו, הוא יזדקק לעזרה.
כשילדכם לומד באופן שונה
גם אם בחרתם את המסגרת החינוכית בקפידה, ייתכן שתגלו שילדכם אוהב ללמוד בדרך אחרת מהדרך שבה לומדים במסגרת החינוכית שלו. לדוגמה, יכול להיות שהוא לומד באופן הטוב ביותר כשהוא הולך בעקבות תחומי העניין שלו בבית. כשהוא נכנס למסגרת החינוכית, המורה היא זו שמכוונת את הלמידה. אם ילדכם מתקשה להתמודד עם השינוי, ייתכן שיזדקק לעזרה ולתמיכה מצדכם ומצד בית הספר.
הישגיות נמוכה בבית הספר
ילדים מחוננים שאינם מקבלים הזדמנויות למידה מתאימות עלולים שלא להצליח לנצל את יכולותיהם ולהשיג תוצאות טובות בבית הספר. כשזה קורה, הם עלולים לאבד את הביטחון העצמי, להתקשות להכיר חברים או להיראות קצת “אבודים”. כמו כן, ילד עשוי להראות תוצאות נמוכות בבית הספר אם יש לו לקות למידה שאינה מאובחנת, כמו דיסלקסיה. קבלת עזרה בנושא מהמורים ומההורים יכולה להוביל לכך שהילד יחזור להצליח בבית הספר.
לדבר עם המורים
אתם ומוריו של ילדכם צריכים לשתף פעולה כדי לאפשר לו ללמוד באופן הטוב ביותר עבורו ולהרגיש שהוא מצליח. מערכת יחסים טובה עם הצוות במסגרת החינוכית:
- עוזרת למורים ללמוד יותר על יכולותיו של ילדכם
- עוזרת לכם לוודא שצורכי הלמידה של ילדכם נענים
- מאפשרת לכם לדבר בקלות על בעיות שעולות לאורך הדרך.
מתי לדבר עם המורים
התשובה הפשוטה היא – כשיש שינוי כלשהו, בין אם מדובר בשינוי של ילדכם או של המסגרת החינוכית. למשל, כשלילדכם יש מורה חדש, או כשהוא עובר לכיתה אחרת או עולה כיתה. כמו כן, כדאי ליידע את המורים אם ילדכם מרוצה מהלימודים. לדוגמה, “רוני הגיע הביתה נרגש מאוד אתמול, וסיפר לי את כל מה שלמד בבית הספר על כוכבי לכת”. אם הוא אינו מרוצה, שאלו את המורים אם הם יודעים מה הסיבה לכך.
כיצד לדבר עם המורים
הנה כמה רעיונות לתקשורת חיובית עם מוריו של ילדכם:
- קבעו פגישה כדי לשוחח על התנהגותו ועל צורכי הלמידה שלו.
- שתפו את המורים במידע על צורכי הלמידה שלו. המידע יכול לכלול את העבודות הקודמות שלו, הערות בנוגע ללימודיו, אבחונים קוגניטיביים, דידקטיים או אחרים.
- שאלו את המורים מה הם חושבים על צורכי הלמידה ותחומי העניין של ילדכם.
- אם עליכם לשוחח איתם על בעיות שונות, כדאי להתכונן מראש ולהציע הצעות או פתרונות פרקטיים וחיוביים.
- אם הבעיה ממשיכה וילדכם אינו מאושר, בקשו להיפגש עם היועץ של בית הספר, הפסיכולוג או מנהל המסגרת החינוכית.
אם לאורך זמן ישנה תחושה שצרכי הילד אינם נענים או אם אינכם יכולים לפתור את הבעיות והאתגרים בשיחה עם צוות בית הספר, כדאי לחשוב על מעבר לבית ספר אחר.
האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך מפעיל תוכניות לתלמידים מחוננים ברחבי הארץ, וכן כיתות מחוננים על-אזוריות בבתי ספר נבחרים. ייתכן שאפשרויות אלה יתאימו לילדכם.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.