התפתחות ילדי גן בגיל שלוש-ארבע

ילדים בגיל הגן מגיעים בשלל צורות וגדלים, אך הם מתפתחים באופן דומה למדי בגיל שלוש עד ארבע. מה ילדכם צפוי לעשות, כיצד תוכלו לעזור, ומתי יש לגשת לרופא הילדים?

כיצד מתפתחים ילדים בגיל שלוש-ארבע

רגשות

זוהי תקופה חשובה מאוד בהתפתחותו הרגשית של ילדכם. כעת מתחיל ילדכם להבין באמת שגופו, מחשבותיו ורגשותיו הם שלו. הוא יודע להבדיל בין שמחה, עצב, פחד או כעס. הוא עשוי לפחד מדברים דמיוניים, לדאוג לאופן שבו אחרים מתנהגים ולהביע חיבה לאנשים מוכרים. כמו כן, הוא צובר ביטחון ומצליח להתמודד טוב יותר עם רגשותיו.

משחק ולמידה

המשחק חשוב מאוד עבור ילדכם, כיוון שכך הוא לומד ומביע רגשות. ילדכם מתעניין יותר במשחק וביצירת חברויות עם ילדים אחרים. ייתכן שהוא כבר מתחיל לשחק מעט יותר עם ילדים אחרים. הוא מבין את המושגים “שלי” ו”שלו / שלה”, ולכן קל לו יותר לחלוק עם חברים.

המשחק של ילדכם מתחיל להיות דמיוני ויצירתי יותר – הוא ישחק בהעמדת פנים עם חברים דמיוניים או עם צעצועים, ויערוך למשל מסיבות וארוחות עם הבובות. הוא מתנסה בתפקידים שונים ובהתנהגויות שונות – יעמיד פנים שהוא רופא או אבא, למשל. בגיל זה, לרבים מילדי הגן יש חברים דמיוניים, אף שסביר להניח שילדכם יודע להבחין בין דמיון למציאות.

עד גיל ארבע, הוא ייהנה לעבוד על אנשים אחרים ולתאר מה קרה – לדוגמה, “אימא חשבה שאני ישן!”. בו בזמן, הוא יהיה מודאג שמא אנשים אחרים “עובדים” עליו.

ילדכם עשוי להיות סקרן מאוד בכל הנוגע לגוף האדם – גופו שלו וגופם של אחרים. למשל, יכול להיות שתמצאו אותו מתבונן באיברי המין שלו ושל ילדים אחרים. שילוב של סקרנות טבעית ומשחק תפקידים הוא בדרך כלל חלק טבעי ונורמלי בהתנהגות המינית בילדות. אף שמשחקי מין הם נורמליים בגיל זה, אם אתם מודאגים בגלל התנהגותו המינית של הילד, כדאי לדבר עם רופא הילדים או עם איש מקצוע אחר.

דיבור

השפה של ילדכם תתפתח מאוד במהלך השנה. הוא ילמד המון מילים חדשות מכם וממבוגרים אחרים, מהחוויות שהוא עובר ומהאזנה לסיפורים. הוא ירצה לתקשר יותר, לספר סיפורים ולנהל שיחות. ילדכם יבין את רוב מה שאתם אומרים לו, וינחש את משמעותן של המילים שאינו מכיר. באופן כללי, הוא מבין מילים רבות יותר ממה שהוא יכול להגיד.

בסביבות גיל שלוש, הוא ישתמש במשפטים בני שלוש עד חמש מילים ואפילו יותר. אנשים אחרים יבינו את דבריו רוב הזמן. הוא יוכל להצביע על חלקים מציור – למשל, האף של הפרה – ולקרוא בשמם של חפצים נפוצים.

עד גיל ארבע, הוא ידבר במשפטים ארוכים יותר של חמש-שש מילים ויותר. אנשים אחרים יבינו את דבריו כל הזמן. הוא יבין את רוב הדברים שתגידו וימלא הוראות בנות שניים או שלושה חלקים, כל עוד הן מתייחסות לדברים שהוא מכיר – למשל, “סגור את הספר ותן אותו לאימא”. הוא יבין מהם שמות תואר כמו “ארוך” ו”דק”, וישתמש במילות רגש כגון “שמח” או “עצוב”.

חשיבה

ילדכם יגלה שהעולם סביבו מרתק וישאל המון שאלות “מי”, “מה” ו”למה”. ילדכם מבין ומכיר מהם הפכים כגון גדול / קטן, יותר / פחות ומושגים כגון “על”, “בתוך” ו”מתחת”. הזיכרון שלו מתפתח – הוא יכול לזכור שירים ופזמונים ולחזור עליהם בפניכם. ייתכן שיתחיל להצביע על אותיות ומספרים שהוא זוכר ולקרוא בשמם, והוא יכול לספור עד ארבעה חפצים ולמיין אותם לפי צבע וצורה.

מיומנויות יומיומיות

ילדכם אוהב לאכול ארוחות עם כל המשפחה. הוא מבין את שגרת המשפחה ומעריך אירועים מיוחדים כמו ימי הולדת. הוא מתחיל להיות עצמאי יותר – לדוגמה, הוא יכול לאכול בעצמו, לנעול נעליים בלי שרוכים, לפתוח כפתורים ולעשות דברים בעצמו כשהוא מתלבש.

כעת, סביר להניח שהוא כבר גמול מחיתולים, ויכול לעשות בעצמו כמה מטלות היגייניות כגון ללכת לשירותים, לנגב את הקקי מהטוסיק ולרחוץ ידיים ופנים. עם זאת, הוא עדיין זקוק לעזרה ולהשגחה בזמן מילוי משימות כגון צחצוח שיניים.

תנועה

ילדכם אוהב לנוע ולהיות פעיל. הוא משתפר בעלייה במדרגות, ברכיבה על אופניים, זריקה, תפיסה ובעיטת כדור, ריצה, טיפוס, קפיצה, ניתור ואיזון על רגל אחת.

גם המוטוריקה העדינה שלו משתפרת, והוא יכול לצייר עיגול או ריבוע, לבנות מגדלים גדולים בקוביות ולהשתמש במספריים מיוחדים לילדים. הוא אוהב להשתמש בצבעים, עפרונות ומכחולים, וזה נהדר: הציור והצביעה תורמים מאוד להתפתחות הדמיון שלו.

כמו כן, בגיל זה הוא עשוי:

  • לפתוח מכסה צנצנת מוברג
  • לדעת מה גילו ומה מינו
  • להכיר את שמותיהם של חלק מהצורות והצבעים
  • להחזיק עיפרון ולחקות את דרך הכתיבה של כמה אותיות, עד גיל ארבע
  • להתלבש ולהתפשט לבד.

כיצד לעזור להתפתחות ילדכם

הנה כמה דברים פשוטים שיעזרו להתפתחות ילדכם:

  • תנו לילדכם המון זמן לשחק: המשחק עוזר לילדים בגיל בגן להביע רגשות כמו שמחה, התרגשות, כעס או פחד. ילדכם ייהנה לשחק בצורה מבולגנת – בחול, בבוץ או עם צבעי ידיים – לשחק עם בובות או צעצועים, או לשחק מחוץ לבית, לרוץ, ליפול ולהתגלגל.
  • פנו זמן למשחק יצירתי ואמנותי כגון צביעה, ציור ומשחקי תחפושות. אפשר לשחק בליווי מוזיקלי – למשל, לרקוד, לקפוץ או לנגן בכלי נגינה פשוטים.
  • קראו לילדכם: כדי לעודד את התפתחות הדיבור, החשיבה והדמיון, קראו לו ספרים, ספרו סיפורים, שירים או שירי משחק.
  • בשלו ביחד עם ילדכם: כך תעזרו לו להתעניין במזון טוב ובריא, ללמוד מילים חדשות ולהבין מושגים מתמטיים כמו “חצי”, “כפית אחת” או “30 דקות”. אפשר לתת לו לעשות דברים פשוטים, כמו לערבב את הסלט או להניח שתי פרוסות זו על זו ולהכין כריך.
  • שחקו עם ילדכם במשחקים שכוללים שיתוף ונטילת תורות. כשאתם משחקים, אמרו דברים כמו, “עכשיו תורי לבנות את המגדל, ואז יהיה תורך”, או “אתה יכול לחלוק איתי את הקוביות האדומות, ואני אחלוק איתך את הקוביות הירוקות”. לילדים בגיל זה עדיין קשה לחלוק, ולכן, כשילדכם מצליח, שבחו אותו.

להיות הורים

מדי יום, אתם וילדכם מכירים זה את זה מעט יותר. ככל שהוא גדל ומתפתח, כך תכירו יותר ויותר את צרכיו ואת הדרך שבה תוכלו למלא אותם. למעשה, בתור הורים, אנחנו לומדים ללא הרף. כל הורה עושה טעויות ולומד מניסיון. זה בסדר להיות בטוחים במה שאתם יודעים. זה גם בסדר להודות שאינכם יודעים ולשאול שאלות – לעיתים קרובות, השאלות שנראות לכם טיפשיות הן הטובות ביותר!

בריאותכם הגופנית והנפשית היא חלק חשוב מאוד מתפקידכם כהורים. כשכל תשומת הלב מתרכזת בטיפול בילד, הורים רבים שוכחים לדאוג לעצמם, או שפשוט אין להם זמן לכך. תפקידכם כהורים דורש מכם הבנה, סבלנות, דמיון ואנרגיה – ותעשו זאת בצורה הטובה ביותר אם תטפלו בעצמכם.

לפעמים אתם עשויים לחוש תסכול או חוסר אונים. אם אתם מרגישים מוצפים, בקשו ממישהו לשמור על ילדכם או השאירו אותו אצל חבר/שכן וצאו לפסק זמן כדי להרגע. צאו לפסק זמן עד שתירגעו. נסו לעבור לחדר אחר כדי לקחת כמה נשימות עמוקות, או להתקשר לבן משפחה או חבר כדי שיעזור לכם להירגע. מותר לבקש עזרה!

 לעולם אל תטלטלו ילד קטן. הטלטול עלול לגרום לדימום בתוך המוח, ולעיתים קרובות לנזק מוחי קבוע.

התפתחות ילדים: מתי להתחיל לדאוג

קבעו פגישה אצל אחות טיפת חלב או רופא הילדים אם אתם דואגים או מבחינים שבגיל שלוש, ילדכם מפגין אחד או כמה מהדברים הבאים.

ראייה, שמיעה ותקשורת

ילדכם:

  • אינו מתבונן בעיניכם
  • מתקשה לראות או לשמוע
  • אינו משתמש במשפטים בני שלוש מילים
  • מדבר באופן שמקשה עליכם, על משפחתכם ועל חבריכם להבין אותו.

התנהגות ומשחק

ילדכם:

  • אינו ממלא הוראות פשוטות – לדוגמה, “תן לי את הכדור בבקשה”
  • מתקשה להיפרד מהמטפל העיקרי שלו
  • אינו מתעניין בילדים אחרים
  • אינו מעמיד פנים בזמן משחק – לדוגמה, משחק שהוא יוצא לקניות או נוסע באוטובוס.

תנועה ומיומנויות מוטוריות

ילדכם:

  • מגושם – לדוגמה, מועד הרבה כשהוא הולך או רץ
  • מתקשה להתמודד עם חפצים קטנים – למשל, עיפרון או צבע
  • אינו מצייר צורות פשוטות.

קבעו פגישה אצל אחות טיפת חלב או רופא הילדים אם אתם דואגים או מבחינים שבגיל ארבע, ילדכם מפגין אחד או כמה מהדברים הבאים.

ראייה, שמיעה ותקשורת

מתקשה לראות או לשמוע.

התנהגות ומשחק

ילדכם:

  • אינו יכול להבין הוראות בנות שני חלקים כגון “תניח את הבובה ותרים את הכדור”
  • מתנהג בצורה מאתגרת מאוד – למשל, חווה התקפי זעם גדולים בגלל דברים פעוטים, או עדיין נצמד אליכם ובוכה כשאתם הולכים
  • אינו מעמיד פנים בזמן משחק – לדוגמה, משחק שהוא אבא או אימא
  • מגושם – לדוגמה, מועד הרבה כשהוא הולך או רץ
  • מתקשה להתמודד עם חפצים קטנים – למשל, עיפרון או צבע
  • מתקשה לצייר צורות כמו מעגל או ריבוע
  • מתקשה להתלבש לבד או להשתמש בשירותים.

עליכם לפנות לרופא ילדים בכל גיל, אם ילדכם מאבד מיומנויות שכבר רכש באופן מובהק ועקבי.

קבעו פגישה אצל אחות טיפת חלב או רופא הילדים אם אתם מבחינים בסימנים של דיכאון אצל נשים או דיכאון אצל גברים. הסימנים כוללים תחושת עצב ובכי ללא סיבה נראית לעין, התרגזות, קושי להתמודד ותחושת חרדה עמוקה.

ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. אם אתם תוהים האם קצב ההתפתחות של ילדכם “נורמלי”, כדאי לזכור ש”הנורמה” היא טווח רחב. אם אתם עדיין מרגישים שמשהו לא בסדר, קבעו פגישה אצל אחות טיפת חלב או רופא הילדים.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.