ילדכם לומד כמעט בכל רגע - בבית ובבית הספר. משמעות הדבר היא שאתם עדיין ממלאים תפקיד חשוב בתמיכה ובעידוד הלמידה וההשכלה שלו, ולפעמים תצטרכו לעזור לו להתמודד עם בעיות למידה ובעיות בבית הספר.
תהליך הלמידה של ילדכם
בשנות בית הספר, הלמידה של ילדכם נעשית באמצעות התבוננות, הקשבה, חקירה, התנסות ושאילת שאלות. חשיבותם של ההתעניינות, המוטיבציה, המעורבות והשילוב בלמידה עולה אצל ילדים בגיל בית הספר. כמו כן, לעתים קרובות הם נהנים לעזור בארגון פעילויות למידה.
לעזור לילדכם ללמוד
אולי אינכם חושבים שאתם יודעים יותר מדי על למידה והוראה, ויכול להיות שיש לכם ניסיון רע מבית הספר. אך אתם המורים הראשונים והחשובים ביותר של ילדכם, והוא ימשיך ללמוד מכם כשיגדל.
יש ילדים שלומדים מהתבוננות, אחרים מהקשבה, אחרים מקריאה ויש שלומדים מעשייה. אפשרו לילדכם ללמוד במגוון דרכים, כדי שתוכלו להבין ביחד באיזו דרך הוא לומד באופן הטוב ביותר. השתמשו בהבנה הזו כדי לעזור לו ללמוד גם בתחומים אחרים. לדוגמה, אם נראה שהוא לומד היטב באמצעות התבוננות ועשייה, ועליו לכתוב סיפור לבית הספר, הוא יכול ליצור קומיקס כדי לארגן את הרעיונות.
ילדים גדולים ובני נוער עדיין זקוקים לתמיכה ולעידוד מצדכם כדי ללמוד, פשוט בדרכים אחרות. כדי לתמוך בילדכם, נסו להבין מה עובר עליו ולהיזכר בתהליכי הלמידה שאתם עברתם. שמחו בשמחתו כשהוא לומד משהו חדש – ותמכו בו כשאינו מצליח – כדי לעודד אותו להמשיך לנסות.
לקויות למידה
לקויות למידה הן בעיות משמעותיות ומתמשכות בקריאה, באיות, בכתיבה ו/או במתמטיקה. לקויות למידה נקראות לפעמים קשיי למידה, בעיות למידה או דיסלקציה.
אם אתם חושבים שלילדכם יש לקות למידה, חפשו את הסימנים הנפוצים, ובהם קשיים בקריאה, באיות, בזיהוי צלילים בתוך מילים, בכתיבה בכתב יד ובזכירת רשימות. הצעד הבא הוא לדבר עם המורה של ילדכם, ואולי אף לבקש אבחון רשמי. למידע נוסף, קראו את המאמר לקויות למידה: שאלות נפוצות.
ילדים עם לקויות למידה חושבים לפעמים על עצמם כ” טיפשים”, מה שעלול להשפיע על ההערכה העצמית שלהם. הסבירו להם שלקויות למידה אינן קשורות לאינטליגנציה – מדובר בחלקים מהמוח שמתקשים להתמודד עם מידע מסוים. אפשר להזכיר דמויות ידועות ומוצלחות של אנשים שמתמודדים עם לקויות למידה.
בבית הספר
אחת הדרכים הטובות ביותר לתמוך בלמידה ובהשכלה של ילדכם היא לבנות מערכת יחסים טובה עם צוות בית הספר, כדי לעזור לו להפיק את המיטב משנות בית הספר היסודי וחטיבת הביניים.
קשר ישיר וקבוע עם המורה של ילדכם וביקורים בכיתה ובבית הספר הם הבסיס הטוב ביותר למערכת יחסים חזקה. אפשר לדבר כבדרך אגב עם המורים ועם הורים אחרים בבית הספר, לעזור בכיתה או בפעילויות בית הספר, ללכת לימי הורים או להתנדב לוועד ההורים.
לדבר על בית הספר
דברו עם ילדכם על בית הספר כדי להראות לו שאתם מתעניינים במה שקורה בחייו. העניין שלכם משפר את בריאותו הנפשית, אושרו, רווחתו והישגיו. ההערכה שאתם מפגינים כלפי בית הספר וההשכלה שלו מעודדת אותו להעריך את אותם הדברים.
עם זאת, זכרו ש”איך היה בבית הספר?” היא שאלה גדולה. כדי לענות עליה, ילדכם צריך לסכם לעצמו את כל מה שהתרחש באותו יום – משימה קשה למדי לילדים (ואפילו למבוגרים!). מלבד זאת, זה טבעי שכחלק מההתפתחות בגיל זה, הוא ירצה לשמור כמה דברים לעצמו.
אם יש לכם ילדים צעירים יותר, שאלו אותם שאלות פשוטות וספציפיות על חלקי היום השונים. לדוגמה, “מה עשית היום שהיה כיף?”, “מה הכי אהבת היום בבית הספר?”, “מה אתם לומדים עכשיו בשיעור מדעי החברה?”.
בשנות ההתבגרות, ייתכן שילדכם יהיה פתוח יותר ויסכים לדבר בחופשיות על הקשר בין לימודיו כיום לתוכניותיו לעתיד. לדוגמה, “איך מתקדם העמוד שאתה מעצב בשיעור טכנולוגיה אתה עדיין חושב להיכנס לתחום עיצוב אתרים כשתסיים ללמוד?”.
נכנסים לחטיבת הביניים ולתיכון
הכניסה לחטיבת הביניים היא אחד המעברים הגדולים ביותר בחיי הילד. היא מסמלת את ההתרגשות במציאת חברים חדשים, נושאי לימוד מרתקים, מורים ושגרות חדשות, אך גם את המעבר מהמוכר לבלתי ידוע, וגם מציאת דרך חדשה לגמרי להתנהלות בחיים.
לפני שילדכם נכנס לחטיבת הביניים, כדאי לחשוב מעט על בחירת בית הספר הנכון עבורו. לאחר שאתם וילדכם תחליטו על בית הספר הנכון, נסו לנצל את ימי ההיכרות כדי להתכונן.
כדי להקל על הכניסה לבית הספר החדש, בדקו מיהו המורה המחנך שלו, שאחראי על הטיפול הכללי בילדכם, על הנוכחות וההתקדמות החברתית והלימודית. ייתכן שילדכם יזדקק למעט עידוד כדי להשתלב בפעילויות החדשות ולהכיר חברים חדשים. זה יכול להיות משהו פשוט – למשל להסיע אותו לחוג ספורט אחרי בית הספר או לחזרה של הלהקה, או לקבל חברים חדשים בברכה לביתכם.
שיעורי הבית
לשיעורי הבית יש יתרונות רבים – גם אם ילדכם חושב אחרת! בשנים הראשונות בבית הספר, הם עוזרים לילדים ללמוד מיומנויות ניהול זמן וארגון. כשהילדים גדלים, לשיעורי הבית יש יתרונות אקדמיים ברורים יותר – מחקרים מראים כי יש קשר חזק בין הכנת שיעורי הבית לבין הישגיות, בעיקר בחטיבת הביניים.
כדי לעזור לילדכם להפיק את המיטב משיעורי הבית, פנו זמן ומרחב לפני או אחרי הלימודים כדי שיוכל להתרכז, הרחיקו אחים קטנים מהסביבה, עזרו לו להתארגן והתייחסו באופן חיובי למשימות שלו.
בעיות בבית הספר
עליות וירידות בבית הספר הן חלק טבעי מהחיים עבור צעירים רבים. מערכת יחסים טובה עם הצוות תעזור לכם למנוע בעיות מראש. אם בכל זאת צצות בעיות בבית הספר, חשוב לזהות אותן ולטפל בהן במהירות, כיוון שאפילו בעיות לטווח קצר יכולות להשפיע לרעה על האופן שבו צעירים מרגישים כלפי בית הספר – וכלפי עצמם.
בעיות בבית הספר כוללות ביצועים אקדמיים נמוכים, חוסר מוטיבציה ללכת לבית הספר, אובדן עניין בעבודה שנעשית בו, מערכות יחסים חלשות עם חברים לכיתה או מורים ואפילו היעדרות מהלימודים וסרבנות בית ספר.
בריונות
בריונות היא שימוש שיטתי לרעה בכוח. עבור חלק מהצעירים, היא מתבטאת בהצקות בלתי פוסקות וקריאה בשמות. עבור אחרים, היא עלולה להיגמר בבידוד חברתי או בתקיפה מילולית או גופנית. היא יכולה להתרחש גם באינטרנט – באתרי רשתות חברתיות, למשל – או בטלפון הנייד.
קשה לפעמים לזהות בריונות אצל בני נוער, ולכן כדאי לחפש את הסימנים – בעיקר כשהילדים נכנסים לחטיבת הביניים. בתקופה זו עולים שיעורי הבריונות, אך הם צונחים בחדות בהמשך.
חלק מהסימנים עשויים להיות שילדכם אינו רוצה ללכת לבית הספר, מתחיל לקבל ציונים נמוכים, מגיע עם פגיעות גופניות שאינו יכול להסביר, או חוזר הביתה עם חפצים שניזוקו או נעלמו.
עזרו לילדכם לבנות חוסן נפשי – באמצעות מתן אהבה, תמיכה וכמויות נאותות של חופש – כדי להגן עליו מפני בריונות. עם זאת, אם ילדכם סובל מבריונות, ייתכן שתצטרכו לערב גם את צוות בית הספר.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network